سیدمحمدظمانی

فعال رسانه ای – کارشناس ارشد مدیریت تحول

 به نظر می‌رسد تحقق ایجاد و استقرار همه ادارات کل در شاهرود و حل‌وفصل بنیادین مشکلات شاهرود و میامی ناشی از عدم استقلال مراکز دولتی و عدم ایفای نقش مهم تصمیم سازی با توجه به ضعف ذاتی مرکز استان سمنان است.

راه علاج درد مزمن و دیرینه شاهوار نشینان پیگیری هر چه سریع‌تر استقرار تمامی ادارات کل استانی در شاهرود بزرگ است. اجرایی شدن مصوبه هیئت‌وزیران در سال ۷۱ مبنی بر ایجاد حداقل پنج اداره کل دیگر در شاهرود، که یادگار مرحوم حجت‌الاسلام حسینی شاهرودی بوده است اما عمر بابرکت ایشان کفاف پیگیری‌های لازم برای این موضوع را نداد.

در ادامه کاظم جلالی دستاوردهایی چون پارک علم و فناوری استان سمنان و سید حسن حسینی اداره کل راه و شهرسازی (استقرار دو اداره کل مسکن و شهرسازی و پایانه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای در شاهرود) را محقق کردند اما مابقی پس از چندین دهه بلااجراء مانده است.

با توجه به ارجحیت شاهرود نسبت به سمنان در بسیاری زمینه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، گردشگری و … حق مسلم و قانونی شاهواری‌ها، داشتن ادارات کل مستقل است.

راه‌حل اساسی و بنیادی توقف روند متداوم و فزاینده تضییع حقوق شاهواری‌ها فقط ایجاد ادارات کل استانی در شهرستان شاهرود است سایر راه‌حل‌ها، به‌مثابه آب در هاون کوبیدن و تکرار تجربه‌ی فاقد نتیجه در طی چهار دهه خواهد بود.

امید است رسانه‌های خطه شاهوار اعم از مجازی و مکتوب، به‌صورت جدی و مستمر موضوع ایجاد تمامی ادارات کل را به‌عنوان خواست و مطالبه‌ی افکار عمومی و شاهوارنشینان، از طریق امام جمعه شاهرود و نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی پیگیر بوده تا آن بالله شاهد بالندگی و شکوفایی استعدادهای این خطه باشیم.

می‌بایست همه رسانه‌های شهرستان شاهرود در رابطه با ایجاد ادارات کل استانی در این شهرستان با یکدیگر هماهنگ و هم‌افزایی داشته باشند و در خصوص احقاق حقوق زیربنایی حقه، قانونی و مسلم شاهوار هم‌صدا و اختلاف‌نظرهای معمول و طبیعی را کنار بگذارند، زیرا در غیر این صورت تقابل نا به‌جا موجب خدشه راه توسعه و رشد شاهوار خواهد شد.

بنا به اولویت در پیگیری سریع، در خصوص استقرار ادارات کل در شاهرود در مقایسه با شهرستان سمنان، می‌توان جهاد کشاورزی (قطب کشاورزی استان)، منابع طبیعی آبخیزداری و جنگل بانی (بیشترین عرصه‌های طبیعی و جنگلی در شاهوار) محیط‌زیست (قسمت اعظم حیات‌وحش استان سمنان در بی ارجمند شاهرود، میامی و بسطام است) معادن (بیشترین معادن در شاهوار)، گردشگری و میراث فرهنگی (صنایع‌دستی و گردشگری برتر شاهوار)، آموزش‌وپرورش (با بیشترین تعداد دانش آموزان و معلمان)، ورزش و جوانان (با بیشترین تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته در سطح استان)، بنیاد شهید و امور ایثارگران (بیش از یک‌سوم شهدا و ایثارگران در شاهوار) تعاون و امور روستایی (بیشترین جمعیت روستایی و تعداد روستاها در شاهوار) را نام برد.

مطابق ماده ۹ قانون تقسیمات کشوری مرکز استان، شهرستانی از همان استان است که مناسب‌ترین کانون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، طبیعی باشد به‌طور حتم و یقین مناسب‌ترین کانون در رابطه با شاخصه‌های فوق الا شاره قانونی، شاهرود است.

ماده‌قانون تقسیمات کشوری صراحتاً به این خاطر عنوان شد تا قابل‌توجه آقایان مرکز استان قرار گیرد که بعضاً شعار قانون و قانونمندی را بیان می‌کنند اگر بنا بر قانون است، شاهرود باید مرکز استان باشد اگر هم به عدالت و انصاف باشد، بازهم شاهرود باید مرکز استان باشد. استقرار همه ادارات کل در شاهرود، حقوق حداقلی، شاهواریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *