بیارجمند

بیارجمند  شهری با مردمی مهربان و استوار که خلق خوش و دستانی سخاوتمند از نشانه های این مردم کویر نشین است. این منطقه دارای ظرفیت های فراوان گردشگری، طبیعی، کشاورزی و ترانزیتی است.

با تمام این ظرفیت ها متاسفانه خشکسالی، مهاجرت و البته سوء مدیریت ثروت های نهفته در خاک زرخیز بیارجمند را نمایان نکرده و گرد فقر و مهاجرت را بر چهره آن پاشیده است.

چندی پیش در بازدید ابوطالب جلالی معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شاهرود به همراه بخشدار بیارجمند، مدیرکل دخانیات استان ، رئیس بنیاد مسکن شاهرود و دیگر مسئولین مرتبط به این بخش سفر کرده و ضمن بازدید از پروژهای مختلف  در حاشیه آن با مردم و دهیاران روستاهای قلعه بالا، یزدو وخانخودی به گفتگو نشستیم.

سیمان بیارجمند در گرداب وعده ها

تابلو رنگ رو رفته‌ای که در ابتدای بلوار سیمان در ورودی بیارجمند قرار دارد طرح نیمه تمامی را نشان می دهد که پس از ۱۵ سال ، سرمایه میلیاردی مردم این دیار را بلاتکلیف گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ندای شاهوار؛ کارخانه سیمان بیارجمند درسال ۸۵ به مساحت هشت هکتار با همکاری ۳۸هزار نفر از قشر کم برخوردار مناطق شرق استان کلنگ زنی شد.

اکنون سهامدارانی که برای محقق شدن این پروژه بزرگ اقتصادی در شهرشان، آورده خود را با فروختن زمین کشاورزی، احشام و زیورآلات زنان، تامین کرده بودند و امید داشتند تا با بهره برداری از کارخانه سیمان بیارجمند تمام اندوخته های رفته را با سود به دست آورند. با دل‌های نگران منتظر اقدام مسئولان هستند.

مردم منطقه که به دلیل استقرار این طرح در حوالی شهر بیارجمند و با گویش محلی ” سیمان بیار” برای خطاب کردن آن استفاده می‌کنند، اما در واقع با این مشکلات و نبود پشتیبانی‌، بیش از یک دهه است که تبدیل به طرح ” سیمان بی یار ” شده است.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در آذر ماه سال گذشته به خبرنگاران اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از دو هفته پیش، پس از برگزاری نشست‌ با مدیران و سهامداران کارخانه در حال ساخت سیمان بیارجمند، پیگیری برای تکمیل و راه اندازی این کارخانه را در دستور کار قرار داد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه تکمیل این طرح نیازمند اعتبار قابل توجهی است، تلاش می‌شود یک سرمایه‌گذار عمده برای پیوستن به طرح جذب شود.

 علی تشنه دل، رئیس سازمان صمت استان سمنان اظهار کرد: از اولین روزهای حضور در استان، باشناختی که نسبت به واحد سیمان بیارجمند و مشکلات آن داشتم، پیگیری ها در دستور کار قرار گرفت.

  رئیس سازمان صمت استان سمنان با اشاره به رفع برخی از مشکلات این واحد خاطرنشان کرد: متاسفانه پیگیری واحد ضعیف بود و از مجاری درست صورت نمی گرفت که امروز با تلاش های انجام شده در مسیر صحیح قرار گرفته است.

تشنه دل از تمدید قرارداد با بانک طرف مقابل این کارخانه و واحد تولیدی بزرگ خبر داد و گفت: حداکثر تا دو ماه آینده باید این واحد فعال و راه اندازی شود و طی یکماه آینده تزریق نقدینگی با مشارکت بانک صنعت و معدن انجام شود.

 رئیس سازمان صمت استان افزود: تاکنون یک صد و ۸۵ فقره تسهیلات به ارزش اعتباری شش هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال توسط بانک های عامل پرداخت شده است.

متاسفانه از وعده جناب وزیر حدود شش ماه می گذرد و خبری از راه اندازی این کارخانه نیست!

یزدو ناشناخته ای نیازمند به یاری مسئولان

سال های درازی شاهد مهاجرت از روستا و پدیده شهر نشینی به خاطر نبود امکانات هستیم، جوانانی که با رویای زندگی بهتر به کلانشهرها رفته اما در نهایت تعداد اندکی به رویای خود دست یافته و عده ای نیز که در روستا و زادگاهشان دارای زمین کشاورزی و دام بوده اند در شهر به  کارگری با حقوق کم مشغول می شوند.

روستای یزدو در بخش بیارجمند و همجواری روستای گردشگری قلعه بالا است که اکثر ساکنین آن به شهر مهاجرت کردند  روستای یزدو با وجود پتانسیل و زیبایی خدادادی از امکانات زندگی مانند آنتن دهی خطوط تلفن و خانه بهداشت و توسعه معابر روستا محروم مانده است.

طاهری یکی از اهالی که زندگی شهر نتوانسته در ذوق و علاقه به زادگاهش تغییر ایجاد کند تصمیم  گرفته با همت و همکاری هم ولایتی هایش، روستا را به جای بهتری برساند و جوانان را ترغیب به بازگشت دوباره کند.

در همین راستا فرماندار شهرستان شاهرود با همراهی مدیران ادارات و مسئولان محلی برای بازدید میدانی و برگزاری جلسه و حل مشکلات به روستای یزدو سفر کرد. این روستا فاقد دهیاری بوده و جواد طاهری به نمایندگی از اهالی روستا  مشکلات را  بیان کرد.

وی در این جلسه گفت: آنتن دهی تلفن همراه از اصلی ترین مشکلات روستای یزدو است و یکی از اهالی بخاطر نبود و ناتوانی در تماس با اورژانس جان خود را از دست داده است.

طاهری ادامه داد: با وجود پتانسیل گردشگری بالا اما بهسازی معابر نیمه کاره و در سنگ فرش روستا و زیبا سازی هیچ اقدامی صورت نگرفته و به همین دلیل توجه توریست ها را جلب نمی کند.

وی بیان کرد: نبود خانه بهداشت باعث شده اهالی برای زدن یک آمپول به روستای همجوار مراجعه کنند و سالمندان سختی بسیار را متحمل می شوند.

طاهری در پایان ذکر کرد؛ اگر زیرساخت ها و امکانات اولیه در روستا به حد قابل قبول برسد اهالی و جوانانی که به خاطر سامان دادن زندگی به  شهرها مهاجرت کرده دوباره در یزدو سکونت پیدا می کنند.

فرماندار شاهرود در این جلسه با بیان اینکه: بیارجمند در حوزه روستایی پراکندگی بالایی دارد و خدماتی که از گذشته ارائه شده، نتوانسته ریشه مشکلات را بسوزاند گفت: اما روستای یزدو مظلوم تر واقع شده و شاید یکی از دلایل آن  مطالبه نکردن اهالی روستا است.

جلالی پیگیری طاهری را تحسین و ابراز امیدواری کرد: این وحدت می تواند باعث رونق و حل بخشی از مشکلات در این روستا شود.

معاون فرماندار به مدیران همراه در این بازدید تاکید کرد: در حوزه اختیارات خود برای رفع موانع زندگی در روستای یزدو امتیازات ویژه در نظر بگیرند تا هر چه سریع تر رونق و آبادی و برگشت جوانان به روستا حاصل شود.

مدیر بنیاد مسکن در این بازدید گفت:

در سرشماری سال ۹۵ روستای یزدو بالای ۲۰خانوار جمعیت شناخته و طرح هادی در سال ۹۶ مصوب و از سال۹۷ نخستین طرح هادی، سنگ فرش و فضا سازی با توجه به ظرفیت گردشگری روستا از اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری اجرا شد.

مهدی پارسا افزود: از سال ۹۸ اولویت اخذ اعتبار روستاهای فاقد دهیاری در بخش بیارجمند در حوزه آب بوده و بودجه ای به طرح هادی اختصاص پیدا نکرد.

وی ادامه داد: در سال جاری بنیاد مسکن برای ساخت مسکن روستایی، تفاهم نامه مشترکی با بنیاد مستضعفان منعقد کرد و در بخش بیارجمند نیز برای اقشار کم در آمد  ساکن روستا و فاقد مسکن ۵۰۰میلیون ریال اعتبار بلاعوض،  هشت تن سیمان رایگان و دو تن میلگرد در نظر گرفته می شود، افرادی که مهاجرت معکوس دارند نیز می توانند از تسهیلات دو میلیاردی بهرمند شوند.

مدیر بنیاد مسکن در بحث توسعه روستا اذعان داشت: بنیاد مسکن آمادگی دارد برای تامین  زمین از طریق اراضی ملی اقدام کند.

 پارسا تاکید کرد هفت میلیارد بودجه برای بهسازی معابر روستای یزدو نیاز است که مقرر شد این اعتبار از محل بودجه ملی و روستاهای فاقد دهیاری تامین و کار در سریعترین زمان آغاز شود.

 مدیر امور آب با بیان اینکه در روستای یزدو سفره های زیر زمینی ایجاد نشده است گفت: قنات روستای یزدو جز معدود قنات هایی بوده که برای ذخیره آب در زمان های غیر زراعی دارای دریچه است.

همچنین در این جلسه مقرر شد بهسازی خطوط لوله و شبکه آب شرب روستا با همکاری جهاد و اداره آب شهرستان انجام شود.

کمک دخانیات به رونق گردشگری بیارجمند

اداره دخانیات شهرستان شاهرود در سال ۱۳۱۷ در شهر بیارجمند، در میدان اصلی واقع شده و در سال ۸۰  به‌ عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسید.

 در فروردین ماه سال جاری  معاون استاندار و فرماندار شاهرود برای تعیین تکلیف و کاربری این ساختمان که سال های زیادی مفعول مانده به همراه حجت الاسلام والمسلمین احمدی امام جمعه بیارجمند، مدیر کل دخانیات استان سمنان، بخشدار و شهردار بیارجمند از این ساختمان بازدید و در جلسه ای پیرامون واگذاری ساختمان دخانیات شهر بیارجمند بحث و رایزنی کردند.

 در این جلسه مقرر شد  هر چه سریعتر مجموعه دخانیات برای رونق گردشگری شهر بیارجمند به شهرداری واگذار شود.

فرماندار شهرستان شاهرود با بیان اینکه: سال های زیادی ساختمان دخانیات بیارجمند بلا استفاده مانده و ظاهری نازیبا در مرکز شهر ایجاد کرده است، بر واگذاری و برنامه ریزی درست و استفاده از این ساختمان با مشاوره گرفتن از عوامل مربوطه و کارشناس تاکید کرد.

مدیرکل دخانیات استان سمنان در این جلسه با بیان اینکه: واگذاری ساختمان دخانیات در حوزه اختیارات تهران و منوط به موافقت ستاد مرکزی شرکت دخانیات ایران و صدور مجوز به صورت مشارکتی است گفت: اداره کل سمنان می تواند در برگزاری جشنواره و نمایشگاه  همچون سنوات گذشته با همکاری شهرداری و بخشداری بیارجمند اقدام کند.

زمانی گفت واگذاری این ساختمان که از اثار ملی ثبت شده است به صورت بلند مدت و مشارکتی می تواند باعث رونق اقتصادی و مقاومت بنای ساختمان شود.

مدیرکل دخانیات استان سمنان ابراز امیدواری کرد: با تلاش و همکاری شهرداری و بخشداری امکان ورود سرمایه گذار برای کاربری بهتر و واگذاری هدفمند ساختمان دخانیات بیارجمند میسر خواهد شد.

شهردار و بخشدار بیارجمند در این جلسه آمادگی خود را برای تسریع در واگذاری و ارائه طرح کاربری این ساختمان میراثی اعلام کردند.

روستای هدف گردشگری قلعه بالا ، بین المللی و خاص

سال های زیادی مردم معتقد بودند کویرها خاصیتی ندارند و باید برای بیابان زدایی هزینه های کلان کرد تا این مناطق قابل استفاده شوند.

اما با توسعه صنعت گردشگری تعریف ها از کویر تغییر و کویرنوردی یکی از شاخه های پرطرفدار طبیعت گردی شد و در شرایطی که بیکاری یکی از معضلات مهم و تنش زای جوامع و کشورهای پیشرفته تبدیل شده است، گردشگری می تواند باعث اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و درآمد پایدار شود.

روستای قلعه بالا در ۲۴ کیلومتری شهر بیارجمند در منطقه کوهپایه ای قرار گرفته و این امر موجب شده تا در ساخت خانه های آن از معماری پلکانی استفاده شود. معماری و مصالح خاص منطقه و زیبایی کویر تصویری به یاد ماندنی را نمایان کرده است. علاوه بر این ویژگی های، منطقه حفاظت شده توران نیز در جوار آن قراردارد که سفر به روستا را دیدنی و چرخه اقتصادی در زمینه گردشگری را رونق بخشیده است.

دهیار قلعه بالا با اشاره به اینکه گردشگری محور استقلال روستا و زنده شدن صنعت است گفت: امسال از ۲۷اسفند ماه سفرهای نوروزی اوج گرفت و قلعه بالا روزانه پذیرای ۵۰۰ نفر گردشگر بود.

عجمی با بیان اینکه قلعه بالا دارای ۱۲اقامتگاه با امکانات رفاهی که هر کدام ۲۵نفرظرفیت دارد ادامه داد تا ۱۵فروردین تمام ظرفیت بومگردی ها تکمیل و درآمد خوبی برای ساکنان در قلعه بالا را شاهد بودیم.

دهیار قلعه بالا افزود: روستای قلعه بالا از کیفیت خوب آب شرب و کشاورزی بهره مند است اما برای اینکه بتوانیم این نعمت را بهتر استفاده کنیم در صدد هستیم که استخر چند منظوره ای در وروردی روستا احداث کنیم و دهیاری کارهای اولیه را آغاز و از مسئولان درخواست مساعدت داریم و بهره برداری از این استخر موجب توسعه و جاذبه های گردشگری خواهد شد.

عجمی در پایان گفت: بااینکه قلعه بالا میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران است اما با همت مردم و دهیاری زباله ها تفکیک و در جای مربوطه انتقال داده می شود و موفق شده روستا را به ظاهری زیبا و بدون زباله تبدیل کند.

رفع فوری مشکلات خانخودی در دستور کار

سفر یک روزه فرماندار شهرستان شاهرود و مدیران ادارات به منطقه بیارجمند با بازدید و مصوبات در رفع مشکلات روستای خانخودی پایان یافت.

رئیس شورای خانخودی در این بازدید از خانه بهداشتی که نیمه کاره به دلیل کمبود اعتبار رها شده است و زمین چمنی که تکمیل شده اما اداره ورزش حاضر به تحویل نبوده انتقاد کرد و از جلالی معاون استاندار و فرماندار شهرستان شاهرود در خواست مساعدت هرچه سریعتر کرد.

جلالی از بی مهری برخی مدیران شهرستان نسبت به مناطق محروم انتقاد و رفع مشکلات خانخودی را در دستور کار فوریتی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *