۱۴ آبان ماه ۹۶ بود که خبرگزاری ها تیتر زدند بهسازی سه راهی مجن آغاز شد خبری که به نقل از  به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و ترابری استان سمنان بود و اعلام می داشت  ساماندهی سه راهی مجن در محور شاهرود – توسکستان با اجرای عملیات خاکی و آسفالت در قسمتهای تعریض شده و رفوژ وسط و تعریض ۶ دستگاه ابنیه فنی از هر طرف ۸ متر آغاز شد. پروژه ای که البته بلافاصله رها شد تا اینکه به رسم همه پروژه های مهم شاهرود برای بار دوم و سوم هم کلنگ زنی شود با این تفاوت که در سال ۹۶ اعتبار این طرح ۱۷ میلیارد ریال عنوان شد و حالا با ۱۷۰ میلیارد تومان هم نمی توان آن را به پایان رساند و این نشان از فرصت سوزی های فراوانی می دهد که در مسیر صورت گرفته است تا جان مردم به راحتی گرفته شود.

نهایتاً ۲۱بهمن ماه ۹۸ بود که کلنگ زنی بهسازی پروژه سه راهی مجن با حضور مسئولان وقت شهرستان شاهرود و استان سمنان انجام شد و ۲۷ بهمان ماه ۱۳۹۹ بود که عمیدی، مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه پروژه تقاطع مجن با هدف کاهش تصادفات اجرا می‌شود، گفت: این طرح اصلاح و هم اکنون در شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور در دست بررسی است و پس از اعلام نظر این کمیته فنی، مناقصه اجرایی آن انجام می‌شود.

وی افزود: در این مصوبه گنجانده شده بود که مسیر از میدان حسینی به نوعی کمربندی شاهرود محسوب ‌و به سمت مجن اتصال یابد، لذا همان زمان که پروژه مصوب شد، استعلام‌های آن نیز انجام و قرار داد آن نیز در سال ۹۷ منعقد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان ادامه داد: دو مشکل در این بین ایجاد شد نخست میراث فرهنگی و تل خاکستر و مطالعات میراث فرهنگی در این محدوده باستانی می‌بایست صورت می‌گرفت و دوم پارک جنگلی منابع طبیعی و سازمان جنگل‌های کشور بود در ابتدا مخالفت‌هایی شد و حتی سازمان جنگل‌ها الزام به تغییر مسیر را مطرح کرد موضوعی که امکان پذیر نبود نهایتاً جلسات مختلفی برگزار شد اما قطع درختان بزرگترین مانع این طرح محسوب می‌شود.

عمیدی درباره مصوبات نشست‌های برگزار شده در حوزه منابع طبیعی، توضیح داد: ابتدا به راه و شهرسازی اعلام شد که باید ۱۷۵ متر پل احداث و از روی پارک جنگلی، مسیر عبور کند حال آنکه در قرار داد ما دو دهانه پل گنجانده شده بود که طول آن عرض جاده شاهرود- بسطام محاسبه شده بود.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که در شورای جنگ‌ها صورت گرفت مقرر شد تا ما ۱۷۵ متر مسیر پل را کاهش داده و به جای آن سه دهنه پل به دو دهنه پل موجود در قرار داد اضافه کنیم که با این طرح موافقت شده است.

عمیدی همچنین افزود: بعد از آن طرح مجدد قرار داد انجام شد اما بعد از تکمیل متوجه شدیم که این طرح دیگر در قالب طرح اولیه نمی‌گنجد و یک فرم دیگری گرفته است، لذا از آنجا که زمین در قرارداد اولیه تحویل نشد قرار داد به پایان رسید و اکنون کار اصلاح سه دهانه پل در دست طراحی است و ۶۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد آن هم در صورتی که مصوبه سفر رئیس جمهور برای این طرح فقط ۳۰ میلیارد تومان بود.

وی درباره اینکه چه زمان این طرح انجام می‌شود نیز، توضیح داد: به نظر می‌رسد تا یک ماه آتی تائیدیه کمیته فنی شرکت ساخت گرفته می‌شود و مناقصه آن در یک ماه بعد از آن صورت خواهد گرفت. از آن زمان تا امروز اما بیش از هفت نفر در همین محور از بابت تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده یا آسیب بسیار جدی دیده اند و نمونه آن دو نوجوانی بودند که مرگ شان امسال قلوب بسیاری از مردم را جریحه دارد کرد. سه راهی مجن اما چرا انقدر اهمیت دارد و چرا سالانه سبب تصادفات بسیاری می شود؟

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان سه سال پیش اعلام کرد از سال ۹۳ تا ۹۶ متأسفانه شاهد فوت ۱۰ نفر فقط در این تقاطع بوده‌ایم. حالا اما مدت ها از صحبت عمیدی می گذرد و همچنان کشتار در این سه راهی ادامه دارد.

بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر در درون شهرستان‌های شاهرود و میامی واقع شده که تقریبا! ۴۵ درصد کل راه های استان سمنان است اما مشکل اینجا است که بیشترین نقطه حادثه خیز هم در این دو شهرستان قرار دارد در نتیجه می طلبد تا سه رکن اصلی شامل معاون عمرانی استانداری، راه و شهرسازی، حمل و نقل جاده ای، بیشتر به کاهش تلفات رانندگی توجه داشته باشند. در حالی که درست برعکس آن را شاهد هستیم معاونان سابق و کنونی عمرانی استاندار سمنان هر از گاهی برای بازدید از پروژه سه راهی مجن می آیند اما کار از کار پیش نمی رود. مدت ها است که در محوطه کنار منابع طبیعی یک پایه روگذر احداث شده است اما به نظر می رسد اتصال آن به این سمت جاده باید ماه ها شاید سال های دیگر هم به طول بینجامد.

شگفت آور این است که ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز دوباره و شاید سه باره خبر آغاز بازسازی محور سه راهی مجن از قول اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان اعلام می شود !

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که مثلث استانداری سمنان اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان و اداره کل حمل و نقل و راهداری استان سمنان در عدم تحقق پروژه دخیل هستند و در این بین نقش استانداری به مثابه سیاست گذار و تسهیل گر به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

 اینکه استان سمنان در در چهار سال اخیر پنج معاون و سرپرست معاونت عمرانی داشته نیز بر این کمبود افزوده است. از سوی دیگر پیگیری چشمگیری از سوی فرمانداری و معاون عمرانی نیز دیده نمی شود البته برخی بر این عقیده هستند که رفع مشکل سه راهی مجن باید در خارج از شهرستان دنبال شود و لذا تاخیر در طرح نیز به همین دلیل است. موضوع ما اینجا است که تصادفات، تاخیر و مسئولیت عدم پیگیری نمی‌شناسند در آن واحد رخ می دهد و مصیبت های فراوانی را برای مردم این منطقه پدید می آورد.

 اکنون اگر به نحوه اجرای کار نگاه بیندازیم خواهیم دید که از طرح سه راهی مجن تنها چند میله فلزی از زمین بیرون زده که نشان می دهد ساخت آن حداقل در یکی دو سال آینده به اتمام می رسد چرا که پل شهید سلیمانی با ابعاد بسیار کوچک تر بیش از دو سال زمان برد و باز هم درگیر مشکلات شد این طرح که جای خود دارد.

 اهمیت طراحی پروژه مذکور آنجا است که در فقدان محور مواصلاتی اولنگ، نیمی از بار ترافیکی بین استان سمنان و گلستان را بر دوش می کشد بار ترافیکی که در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ درصد آن برعهده محور آزادشهر است. اتصال بین دو استان اگر با مخاطرات همراه شود و بهسازی آن صورت می گیرد هر روز باید منتظر یک تصادف جدید بود موضوعی که هزینه بسیاری را به مردم و دولت تحمیل می کند.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که اگر پروژه سه راهی مجن در همان سال اول انجام می شد با اعتبارات درون استانی هم می توانستیم شاهد افتتاح آن باشیم اما حالا آنقدر اعتبار می خواهد که تامینش برای شهرستان مقدور نیست موضوعی که البته در شاهرود تازگی ندارد همانطور که امام جمعه این شهر درباره مصلای پیامبر اعظم بیان کرد که اگر این پروژه در همان سال های اول انجام می شد ۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داشت اما حالا با ۲۰۰ میلیارد تومان هم اجرایی نخواهد شد این نشان می دهد که در شهرستان شاهرود همواره تاخیر ها هزینه های هنگفتی بر دوش مردم و دولت گذاشته است.

 مردمی که لایق بهتر از اینها هستند و نباید برای هر تردد در محور مجن همواره نگران بازنگشتن فرزندانشان باشند مردم از استانداری سمنان و همچنین وزارت راه میخواهند تا نسبت به این پروژه اهتمام بیشتری داشته و آن را در زمره اولویت‌ها قرار دهند. همانطور که پروژه فیروزکوه و جاده نظامی و طرح هایی از این دست در اولویت قرار گرفته است طرح هایی که به مراتب تلفات و تصادفات رانندگی شان از مسیر مجن کمتر بود.

 در پایان ما از نماینده شهرستان شاهرود و میامی می خواهیم به این سوالات مردم پاسخ دهد که از سفر معاونان وزیر اعضای کمیسیون عمران مجلس چه میزان اعتبار برای سه راهی مجن در نظر گرفته شده است و چه زمان شاهد تامین اعتبار این طرح خواهیم بود چرا که دولت به نظر نمی رسد به این زودی‌ها توان تامین منابع آن را داشته باشند و اگر قرار نیست از سفر اعضای کمیسیون عمران اعتباری به این پروژه اولویت دار داده شود از اعتبارات کلان مطرح شده توسط نماینده شاهرود و میامی قرار است در کجا هزینه شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *