دکترمجتبی واحدی

اکنون در ۴۴سال انقلاب اسلامی برای توسعه هرچه بیشتر کشور عزیزمان ایران نیاز جدی به تغییر نسل در بدنه دولت ها و پوست اندازی نگرش ها حس می شود، اما در این ۴۴سال نسل هایی متولد شدند، رشد یافتند، به بلوغ رسیدن، ثمراتی دادند و در این سالها در حال گذراندن ایام پس از فعالیت شغلی هستند.

 حال سوالاتی به وجود می آید که آیا باید با نسل های گذشته راهبرد توسعه کشور را به پیش ببریم یا اینکه کار را به نسل جوان بسپاریم؟

 قطعا سپردن کار مدیریت کشور در همه حوزه ها به نیروهای با انگیزه و متخصص تنها راه پیشرفت کشور است، اما آیا تخصص و سواد جای تجربه را خواهد گرفت؟

در کلام خداوند متعال نیز افراد سالمند و والدین مورد اشاره قرار گرفته‌اند و ضرورت حفظ حرمت، شان و منزلت آنها ذکر شده است، پس ما باید در این زمینه حرکت کنیم.

 طبق ماده ۷۶ قانون بازنشستگی تامین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که به سن قانونی برسند در صورتی که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

 سن قانونی موردنظر ۶۰ سال تمام برای مردان و ۵۵ سال تمام برای زنان است و با توجه به شرایط جمعیتی کشور و بالا رفتن بهداشت و درمان در کشور این سنین در ایران سالمندی صرف نیست و اوج بلوغ رفتاری در سلامت نسبی است، پس استفاده از این نیروی انسانی در ساختار دستگاه های اجرایی خللی در زندگی اجتماعی افراد به وجود نمی آورد و بلکه به عنوان پشتیبان و پیش بینی کننده رخدادها با استفاده از ابزار تجربه می تواند موثر باشد.

 باید برای خدمت‌رسانی به این قشر گام برداشته شود تا از این رهگذر رضایت عمومی بین جامعه هدف و خانواده آنها به وجود آید. بازنشستگان به معنای واقعی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های نهفته در هر جامعه‌‌ای به شمار می‌روند که باید از دانش، تجارب و یافته‌های نهان این قشر برای توسعه همه‌جانبه کشورمان استفاده لازم و حداکثری به عمل آورد.

 بازنشستگی یعنی شکوه و عظمت و بازنشستگان را می توان کوله باری از تجربه برای دستگاه های اجرایی محل اشتغال عنوان کرد چرا که ۳۰سال از بهترین سال های عمر خود را در سنگر خدمت گذرانده اند و امیدواریم از ظرفیت های این قشر زحمتکش در تمامی عرصه های جامعه به درستی استفاده شود. بازنشستگان باید بیش از پیش در کانون توجه و معرض دید مسئولان و دست‌اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مدیران استانی قرار بگیرند، زیرا به معنای واقعی در توسعه، عمران و آبادانی ایران اسلامی و مناطق مختلف کشورمان برای ایفای نقش مبادرت می‌کنند.

 البته قشر بازنشسته با مشکلاتی جدی از نظر معیشتی، رفاهی و درمانی مواجه هستند که دولت و مجلس شورای اسلامی باید با قرار گرفتن کنار یکدیگر همچنین جلب همراهی و همکاری آحاد ملت بخصوص بازنشستگان برای رفع مشکلات گام بردارند و بسترهای موردنیاز باید به بهترین شکل فراهم شود. توجه به بازنشستگان باید نهادینه شود و پیگیری امورات این عزیران را باید به سمت مجلس برد و قانونی و عملیاتی کرد.

 امیدواریم از پتانسیل این قشر زحمتکش به خصوص در عرصه کارآفرینی و اشتغال جوانان به درستی استفاده شود. با تمام این موضوعات و وجود قوانینی مبنی بر عدم بکارگیری از بازنشستگان چطور می توانیم از توان و تجربه بازنشستگان فرهیخته استفاده کنیم؟

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که به این نکته تاکید دارد می توان از بازنشستگان به عنوان مشاور درسطوح مدیریتی استفاده کرد. حضور مجدد برخی افراد نخبه و با تجارت عالی پس از زمان بازنشستگی در اداره ها و نهادها به ویژه به عنوان مشاور مفید است و معمولا استفاده از بازنشستگان به عنوان مشاور کاری می تواند هم برای شرکت و کسب و کار و هم برای فرد بازنشسته بازدهی داشته باشد.

 البته نباید از حضور بازنشستگان نخبه و فرهیخته به عنوان هزینه نگاه کرد، بلکه استفاده از تجربه آنها ضمن سرعت بخشیدن به کارها با بهره مندی از روش های زودبازده می تواند جلوی شکست بسیاری از طرح ها را که در گذشته آزمون خطا شده است بگیرد.

 مورد دیگر بحث نظارت است که افراد نخبه بازنشسته که هم با قوانین آشنا هستند و هم خلاء های سازمان را می شناسند بهتر می توانند تخلفات را از بدو بروز شناسایی کنند و حتی از ایجاد تخلف و جرم در سازمان پیشگیری نمایند.

 در استان سمنان بیش از ۲۰هزار بازنشسته وجود دارد که هر کدام ۳۰سال تجربه را با خود حمل می کنند یعنی ۶۰۰ هزار نفر سال که تک تک روزهای آن پر از موفقیت و شکست است و با مستندسازی این تجارب و استفاده از آنان به عنوان مشاوره به مدیران جوان سریعتر معابر پرخطر مدیریت کشور را بگشاییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *