سمیرا نعیمی / خبرنگار

روز درختکاری نمادی است برای تشویق مردم به کاشتن نهال که هرسال در ۱۵ اسفند ماه و نخستین روز از  هفته منابع طبیعی و آبخیز داری آغاز می شود.

پاییز سال ۱۴۰۰ اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با شعار ایران قوی، ایران سرسبز، در قالب پویش های مردمی این کار زیبا را با کاشت بذر  و نهال گیاهان مختلف در نقاط مختلف شهرستان برگزار کرد و در هفته درختکاری نیز این روند با برگزاری مراسم مختلف اعم از آیین نواختن زنگ درختکاری، افتتاح پایگاه مردمی اطفاء حریق و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی روستای تاش،  افتتاح خیابان جنگلبان در بسطام، کاشت دو هزار نهال در محوطه شرکت سیمان شاهرود، توزیع ۳۵۰هزار اصله نهال به مردم، کاشت دو اصله نهال به یاد شهدای مدافع سلامت شاهرود در علوم پزشکی، دیدار با دادستان و رئیس دادگستری شهرستان و کاشت نهال در محوطه دادگستری،گلباران و غبار روبی مزار شهدای روستای ابرسج و کاشت یک هزار اصله نهال در ورودی روستا، توزیع نهال بین نمازگزاران، کاشت نهال در محل شهدای گمنام شهرستان شاهرود توسط هئیت کوهنوردی و طبیعت دوستان و مسئولان با شعار هر شهید یک نهال و در روز پژوهش کاشت نهال در روستای دستجرد بیارجمند انجام شد.

همچنین در یکی از این برنامه ها که به‌ میزبانی شرکت سیمان شاهرود و حضور مدیرکل  منابع طبیعی و آبخیزداری استان،  معاون استاندار و فرماندار شاهرود و دیگر مسئولان برگزار شد مدیران مرتبط گزارشی را در این باره ارائه کردند.

مدیرکل‌ منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان: طبیعت‌دوستی ریشه در فرهنگ و باورهای دینی دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سفارش پیامبر گرامی اسلام (ص)، ائمه اطهار(ع)، بزرگان دینی و  نیاکان بر کاشت نهال به عنوان عبادت است و فرهنگ دوستی با طبیعت مردم ریشه در باورهای دینی دارد.

به گزارش “خبرنگار ندای شاهوار” جوان جعفر مرادی حقیقی در آیین درختکاری در شرکت سیمان شاهرود با بیان اینکه ایران قوی باید با آموزه‌های دینی خود در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست سالم، سرسبز و آباد باشد، افزود: حفظ جنگل، مراتع  و پوشش گیاهی در زمان بارش های سیل‌زا در مقابله و جلوگیری از خسارت‌ها بسیار موثر است.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم مانند نسل های گذشته که این میراث عظیم را برای ما یادگاری گذاشتند، با درختکاری و حفاظت از منابع طبیعی برای رفاه و آسایش بیشتر آیندگان در این حوزه تلاش کنیم.

حقیقی گفت: نیمی از اراضی استان سمنان به دلیل قرار گرفتن در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز و حوزه‌ آبخیزداری دو میلیون هکتار اراضی سیل‌خیز دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری به جنگل‌های هیرکانی در شهرستان شاهرود اشاره کرد و تاکید کرد: مردم نیز منابع طبیعی و جنگل ها را از آن خود دانسته و در کنار خادمان منابع طبیعی در حفظ و توسعه جنگل و مراتع بسیار پر تلاش ظاهر شده اند.

فرماندار شاهرود  در این مراسم گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خدمات ارزشمندی در حوزه های جنگل کاری، مراقبت، احیا و اجرای طرح های آبخیزداری طی یکسال گذشته در شهرستان شاهرود انجام داده است.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه کارخانه شرکت سیمان شاهرود مسئولیت های خوب اجتماعی را پذیرفته و قدم‌های موثری در تحقق این مسئولیت ها برداشته که شایسته تقدیر است.

 مدیرعامل شرکت سیمان شاهرود در مراسم درختکاری با بیان اینکه شرکت سیمان شاهرود موفق به کسب تندیس و لوح تقدیر صنعت سبز در کشور شد، گفت: هرساله صنایع زیادی برای  رقابت در کسب عنوان صنعت سبز که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود، شرکت می کنند و  امسال شرکت سیمان شاهرود موفق به کسب رتبه برتر و دریافت این تندیس شد.

محمدرضا بازوی با اشاره به اینکه اجرای کاشت نهال انگور در ۲۰هکتار با ۶۰ درصد پیشرفت از ۹ماه گذشته آغاز شده و تا ۴۰ هکتار ادامه دارد، افزود: همچنین در هفته درختکاری دو هزار نهال در شرکت سیمان شاهرود کاشته و تا رسیدن فضای سبز این شرکت تا یک صدو ۲۰ هکتار کاشت نهال ادامه خواهد داشت.

در این مراسم از جمعی از اصحاب رسانه شهرستان شاهرود بویژه خبرنگار ندای شاهوار جوان بخاطر پوشش حداکثری اخبار و رویدادهای مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *