دانشگاه صنعتی شاهرود

حدود ۱۴ سالی می‌شود که نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب سمت و سوی تولید، اقتصاد و اشتغال دارد و در سالجاری نیز ایشان بر مطالبه تولید دانش‌بنیان تاکید دارند تا از طریق آن اشتغال نیز فراهم شود. یکی از مهمترین مراکزی که مورد خطاب رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق شعار است، دانشگاه‌هاست و در این رابطه دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا جدای از فعالیت‌های علمی و تولید مقالات به سراغ دانشی بروند که منجر به تولید محصول و اشتغال شود. دانشگاه صنعتی شاهرود بحق یکی از فعالترین مراکز علمی پژوهشی در راستای تحقق شعار سال بوده است که در دوره مدیریت جدید دانشگاه جناب آقای دکتر ایزدی فر جهش قابل توجهی را در این حوزه نشان می دهد.

دانشگاه صنعتی شاهرود
*تولید ۱۰ محصول در زمینه فناوری پلاسما توسط شرکت دانش بنیان دانشگاه صنعتی شاهرود
روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به اهمیت رونق کسب و کارهای نوآورانه و گسترش فعالیت هایی از جنس کارآفرینی، اقدام به ارائه اطلاعاتی برای شناخت  شرکت دانش بنیان دانش پویان ساتیا این دانشگاه کرده است.
مراکز رشد ابزارهاى مطمئنى براى تبدیل نوآوری ها و دستاوردهاى تحقیقاتى به محصولات و نیز ترغیب کارآفرینى و توسعه تکنولوژیک به ویژه در حوزه فناوری هاى پیشرفته هستند، در سرتاسر جهان شرکت ها و کسب و کارهای کوچک به علت انعطاف پذیری بالا، مدیریت کارآمد و خطر پذیری کمتر، اجزاء مهم رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال به شمار می روند.
روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن گفت و گو با دکتر سید ایمان حسینی، دانشیار دانشکده فیزیک این دانشگاه و مدیر عامل شرکت دانش بنیان دانش پویان ساتیا، اقدام به ارائه اطلاعاتی برای شناخت بیشتر این شرکت کرده است.
 حسینی بیان کرد: شرکت دانش بنیان دانش پویان ساتیا به واسطه تجریه ۱۵ساله موسسین آن در زمینه فناوری پلاسما و فیزیک پلاسما در سال ۹۳ در شاهرود تاسیس شد.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان دانش پویان ساتیا، مطالعات و سابقه طولانی مدت تحقیقاتی و پژوهشی متخصصین این شرکت در زمینه فناوری پلاسما را موجب تولید ۱۰ محصول عنوان  و ابراز داشت:  طراحی و ساخت انواع منبع تغذیه الکتریکی تولید پلاسما، ژنراتور ازن، پلاسما کلینر، پلاسمای گلایدنگ آرک، مشعل پلاسما، جت پلاسما، پلاسمای تخلیه سد دی الکتریک، پلاسما شاور، سیستم لایه نشانی PECVD و زباله سوز پلاسما را از جمله محصولات این شرکت دانش بنیان می باشد.
وی همچنین تاکید کرد: محصولات تولید شده در این شرکت در زمینه های پزشکی، زیست فناوری، صنایع غذایی، کشاورزی، نساجی، لایه نشانی های نانومتری، پردازش سطوح جهت ضد عفونی، آبدوستی و آبگریزی، افزایش چسبندگی پلیمرها در کاربری میکروفلویدیک کاربرد دارند.

*طرح دستگاه برش حلقه ای ساده در جشنواره بین المللی خیام موفق به کسب جایزه ویژه کشور کانادا شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، طرح دستگاه برش حلقه‌ای ساده دینامیکی با کد طرح ۱۰۶۵ توسط دکتر محسن کرامتی عضو هئیت علمی گروه مهندسی عمران این دانشگاه در جشنواره بین‌المللی خیام، موفق به کسب جایزه ویژه کشور کانادا این جشنواره شد.

در راستای ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و تشویق نسل‌های مختلف به کسب علم و پرورش استعدادها بر اساس تعامل با دیگر کشورهای جهان و استفاده از ظرفیت‌های علمی آن ها به منظور توسعه پژوهش‌های کاربردی، رفع مشکلات صنایع و پاسخگویی به مهمترین ضرورت‌ها لازم است بین مبتکران و صاحبان ایده به عنوان کانون کسب خودکفایی و مبدا تحولات ارتباطی نزدیک و متقابل وجود داشته باشد، در همین راستا و در سایه این ارتباط می‌توان با استفاده از مشارکت دانشمندان و پژوهشگران با مراکز علمی و صنعتی موجبات ارتقای علمی و تحقیقاتی را فراهم کرد.

عضو هئیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود در این خصوص توضیح داد: در واقع با استفاده از دستگاه برش ساده امکان مدل سازی شرایط مذکور بر روی نمونه خاک میسر است و در دستگاه برش ساده صفحه لغزش به نمونه خاک تحمیل نشده و امکان تغییرشکل برشی میسر شده و همچنین در این دستگاه امکان کنترل و یا اندازه گیری فشار آب حفره‌ای و زهکشی آن نیز میسر شده است، در دستگاه های برش ساده مورد ذکر، امکان بارگذاری نمونه خاک تحت اثر الگوهای مختلف بارگذاری ساده مونوتونیک تا الگوهای بارگذاری پیچیده تر دینامیکی و مونوتونیک فراهم شده است.

*دوازدهمین کنفرانس شاخه فیزیک ذرات و میدان های انجمن فیزیک ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

فیزیک دان های تراز اول داخلی، خارجی و فعال در این کنفرانس در زمینه های تحقیقاتی فوق سخنرانانی کردند و پرفسور تاکاکی کاجیتا فیزیک دان ژاپنی برنده جایزه نوبل ۲۰۱۵ به عنوان مهمان ویژه این کنفرانس در مورد نوسانات و اثبات جرم دار بودن نوترینو ها سخنرانی کردند، که به صورت زنده از کانال آپارات و سایر رسانه های اجتماعی انجمن فیزیک ایران پخش شد.

تحقیقات تئوری و آزمایشگاهی در زمینه فیزیک ذرات نقش مهمی در آینده پیشرفت کشورها بازی می کند و پیشرفت در زمینه های تکنولوژی پیشرفته، هوش مصنوعی، صنعت و پزشکی مدرن از جنبه هایی بسته به میزان سرمایه گذاری کشورها در این حوزه ها داشته و قطعا پیشرفت تکنولوژی ریز در کشورهای اروپایی در سایه مشارکت آن ها در تحقیقات انجام شده بر کسی پوشیده نیست.

*معرفی دو محصول فناورانه در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در روزهای ۲۳ الی ۲۶ اردیبهشت ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد و مجری طرح کلان ژئومکانیک نفت این دانشگاه به منظور معرفی توانمندی­ و ظرفیت های موجود در این رویداد حاضر شد.

در این رویداد شرکت زمین فناوران نفت آسیا به عنوان نماینده دانشگاه جلسات متعددی را با مدیران، کارشناسان و شرکت ها مشرکت هایی  درخصوص طرح فوق برگزار کرد.

همچنین این شرکت برای اولین بار دو محصول فناورانه خود را در حوزه مدیریت داده‌ در صنعت نفت معرفی و نرم‌ افزار مدیریت هوشمند داده های حفاری (با نام تجاری PetroIDM-Drilling ) و سامانه انتقال برخط داده‌های حفاری تحت استاندارد WITSML2.0  دو محصول فناورانه هستند که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری توسعه یافته‌اند و  در چند شرکت به صورت آزمایشی در حال بهره‌برداری است.

لازم به ذکر است این نرم افزار، قابلیت اتصال به سرورهای تحت استاندارد WITSML (همه نسخه ها) و سامانه انتقال برخط داده‌های حفاری (که توسط همین شرکت توسعه یافته) را نیز دارا است.

*طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی زیستی (Bio printer)

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و اهمیت رونق کسب و کارهای نوآورانه و گسترش فعالیت هایی از جنس کارآفرینی، شرکت دانش‌بنیان سوبای این دانشگاه اقدام به طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی زیستی (Bio printer) کرده است.

امیر مهدوی دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک و رئیس هئیت مدیره شرکت دانش بنیان سوبا دانشگاه صنعتی شاهرود، از طراحی و ساخت نخستین پرینتر سه بعدی زیستی توسط این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت جز چهار تولید کننده رسمی این محصول استراتژیک در کشور و ۲۰۰شرکت صاحب این فناوری در دنیا محسوب می شود.

*پذیرش دانشجوی دکتری فیزیک به صورت مشترک بین دانشگاه صنعتی‌ شاهرود و مرکز ICTP محقق شده است.

پیرو کسب عنوان Senior Associate به مدت شش سال از سوی مرکز تحقیقات بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام  ایتالیا(ICTP) توسط دکتر مهدی مومنی عضو هئیت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود، امکان پذیرش دانشجوی دکتری فیزیک به صورت مشترک بین دانشگاه صنعتی‌ شاهرود و مرکز ICTP محقق شده است.

مومنی با تجربه فعالیت در زمینه‌های پدیده‌های غیرخطی در فیزیک پلاسما، مدل‌های مگنتوهیدرودینامیک و بررسی آماری سیستم‌های متلاطم و آشوبناک، در این خصوص توضیح داد:  دانشجویان پذیرفته شده می‌توانند به مدت سه سال و هر سال حداکثر تا شش ماه به صورت فرصت مطالعاتی و با حمایت کامل مالی مرکز به ICTP مسافرت و از تمامی امکانات آنجا استفاده کنند.

عضو هئیت علمی دانشکده فیزیک، شرط استفاده از این طرح را قبولی دانشجویان در مقطع دکتری دانشگاه صنعتی شاهرود عنوان  و ابراز داشت: با توجه به فراخوان جذب دانشجوی دکتری بدون آزمون (استعداد درخشان) در دانشگاه صنعتی شاهرود علاقمندان می‌توانند، با مراجعه به وب سایت دانشگاه در قسمت اطلاعیه‌ها (https://shahroodut.ac.ir/fa/) ضمن مطالعه دقیق شرایط پذیرش نسبت به ثبت نام و تهیه مدارک لازم اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *