نخستین وبینار ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با همکاری انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران با موضوع گزارش نتایج مطالعه ملی پایش پیامدهای بعد از واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایران با هدف کاربردی کردن تولیدات علمی دانشگاه برای مصرف‌کنندگان دانش در مرداد ماه سال  جاری در سالن پورسینا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد.

به گزارش “خبرنگار ندای شاهوار جوان” معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در وبینار ترجمان دانش با موضوع “گزارش نتایج مطالعه ملی پایش پیامد‌های بعد از واکسیناسیون کووید با بیان اینکه واکسن‌های مورد استفاده مقابله با ویروس کرونا، براساس تحقیقات ۱۶ ماهه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و هفت دانشگاه دیگر کشور، ایمن و موثر هستند.

 محمد حسن امامیان،  با اشاره به اینکه نتایج این تحقیقات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، افزود: در این طرح تحقیقاتی عوارض چهار واکسن‌ کرونا از جمله سینوفارم، اسپوتنیک و برکت به مدت ۱۷ هفته و آسترازنکا به مدت ۲۵ هفته در جامعه آماری ۱۰۸ هزار نفر از دریافت کنندگان این واکسنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عوارض خاص و جدی در بین این جامعه آماری مشاهده نشد، ابراز داشت: در بین این افراد فقط ۱۳ مورد عارضه خاص و ۱۹ مورد دچار عارضه جدی شدند که پس از بستری ۲ روزه در بیمارستان بهبود یافته و مرخص شدند.

امامیان عوارض واکسیناسیون را  نادر و در عین حال منافع آن را بسیار خواند، اظهار داشت: این تحقیقات نشان داد دریافت حداقل دو دُز واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ بسیار موثر است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: شهروندان نسبت به تکمیل نوبت‌های واکسن به ویژه دُز یادآور هرچه سریع‌تر اقدام کنند که این امر در شرایط کنونی بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار نفر نیز در جامعه آماری زیر ۱۸ سال مورد تحقیق قرار گرفتند، افزود: براساس تحقیقات انجام شده، عوارض جدی و خاص واکسن سینوفارم در این گروه سنی بسیار نادر است.

امامیان با اشاره به اینکه هیچ فوتی به دنبال عوارض جدی واکسن ثبت نشده است، ادامه داد: عوارض جدی شامل آلرژی شدید، افزایش یا کاهش فشارخون، درد قفسه سینه، ضربان نامنظم قلب و سرگیجه بود که بعد از یک تا دو روز بستری در بیمارستان برطرف شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه  هدف از واکسیناسیون جلوگیری از ابتلا، بستری و مرگ است، ابراز داشت: نتیجه تحقیقات انجام شده این است که هر چهار واکسن در پیشگیری از بستری و مرگ مشابه هم عمل می‌کنند.  

دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت با بیش از دو هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فعال هستند. 

شهرستان‌های شاهرود و میامی با ۵۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، گستره زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *