به گزارش خبرنگار ندای شاهوار جوان، محمد حمیدی در نشست اولین کارگروه رفع موانع ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان در فهرست یونسکو، توجیه مردم منطقه را نخستین مسئله‌ای دانست که مسئولان در روند ثبت جهانی آثار تاریخی با آن رو به رو می شوند.

 وی اظهار داشت: در این راه مردم باید به منظور رعایت ضوابط آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هزینه‌هایی را بپردازند و همکاری مردم منطقه در این راستا بسیار ارزشمند و مهم است.

حمیدی از مسئولین محلی و افراد صاحب نفوذ درخواست کرد که مردم منطقه را نسبت به اهمیت ثبت جهانی این مجموعه بی نظیر با آگاه سازند و ادامه داد:تأکید بر ضرورت همکاری افراد بانفوذ و مسئولان محلی برای این همکاری و همراهی مردم حتی پس از ثبت نیز لازم است چرا که اگر توجیه مردم منطقه ضوابط رعایت نشود موجب خارج شدن از فهرست آثار ثبتی از یونسکو خواهد شد.

حمیدی با بیان اینکه مسئولین ابتدای امر برای توجیه مردم باید خودشان بدانند چه وظیفه‌ای بر عهده دارند و ادامه داد: باید طرح‌های بالادستی به تصویب برسد تا خط قرمز همه دستگاه‌های اجرایی باشد و پس از تصویب طرح، باید موانع و مشکلات ثبت جهانی شناسایی و بر اساس اولویت برطرف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به لزوم تأمین اعتبارات آزادسازی ساختمان‌ها و عرصه در اطراف مجموعه تاریخی، اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری بسطام با استفاده از ظرفیت قانون بازآفرینی و نیز بازدید از شهرهای پیشرو در این زمینه به دنبال تأمین اعتبارات مورد نیاز باشند.

وی از فرمانداری شاهرود نیز درخواست نمود برای کمک به دستگاه‌های اجرایی، جمع آوری و متناسب سازی تأسیسات با طرح مصوب ردیف اعتباری شهرستانی را در نظر بگیرد.

امیر کرم زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه همه ارگانها بویژه اداره اوقاف و امور خیریه باید در این راه همدل باشند بیان نمود: هیچ ارگانی نباید تا رسیدن به این مهم کوتاهی کند چرا که ثبت جهانی این مجموعه فاخر موجب شناساندن ایران اسلامی به جهانیان خواهد شد و تعداد گردشگران بازدیدکننده از این منطقه به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

کرم زاده اظهار داشت: در چند سال اخیر هیچ بودجه استانی به این پروژه عظیم تعلق نگرفته و تنها از محل اعتبارات ملی مبلغی تزریق شده است.

حامد عادل مدیر پایگاه بسطام و خرقان با ارائه تمام فعالیتهای صورت گرفته در طی پنج سال گذشته، موانع و مشکلات پیش رو را برشمرد و از مسئولین خواست در رفع آنها کوشا باشند تا این انتظار چندین ساله به پایان برسد.

 در این نشست جلالی معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود از مدیریت پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان خواست انتظارات این پایگاه از دستگاه‌های اجرایی در سه سطح شهری، شهرستانی و استانی را به منظور مشخص کردن تکالیف هریک از دستگاه‌ها در مسیر ثبت جهانی مشخص و به فرمانداری اعلام کند.

گفتنی است بخش بسطام با دو عارف نامی در جهان، کوهستان سترگ شاهوار و جنگل هیرکانی ابر قطب گردشگری استان سمنان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *