محمدرضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود  با حضور در برنامه رادیویی با طبیعت سمنان، به تشریح عملکرد و توضیحاتی در خصوص جنگل هیرکانی ابر پرداخت.

کشاورزیان با بیان اینکه جنگل ابر در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شهرستان شاهرود در بخش بسطام و در روستای نمونه گردشگری ابر قرار دارد گفت: این جنگل هم اکنون در زمره میراث طبیعی جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

جنگل ابر  یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های طبیعی ایران به شمار می رود و برای اقیانوسی از ابر که در زمان های مختلف سال، آن را در بر می گیرد، شهرت زیادی پیدا کرده است. جنگل ابر قسمتی از قدیمی ترین جنگل های هیرکانی است و گونه های نادر و منحصر به فرد گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و با مناظر خارق العاده خود، هر ساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به سوی خود می کشاند. جنگلی به وسعت ۳۵ هزار هکتار که ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور به شمار می رود و برای اقیانوس ابری که فضای آن را در بر می گیرد بسیار معروف شده است.

وی ادامه داد: این جاذبه با وجود داشتن جنگل های ۴۰ میلیون ساله هیرکانی، یکی از میراث های طبیعی مهم ایران است که از سال ۱۳۷۰ چندین طرح جنگل کاری در آن اجرا شده است و همچنان ادامه دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود همچنین از اقداماتی که در این سالها در جنگل هیرکانی ابر صورت گرفته نام برد:

۱) طرح جنگل کاری احیا و غنی‌سازی جنگل‌ و همچنین بیش از ۲۰۰۰ هکتار از مناطق فوق قرق و عملیات نهال کاری با کاشت گونه‌هایی مانند بلوط، افرا، ون، گلابی وحشی، ممرز و تعدادی سوزنی برگ از جنس لاریکس و کاج جنگلی و بذرکاری با گونه‌های ون، ممرز، بلوط، گلابی وحشی انجام شده و عملیات فوق همچنان ادامه دارد.

۲) آبیاری سنواتی به مدت دوسال

کشاورزیان ادامه داد: ۲۳ سامانه مرتعی در و ۱۳۰۰۰ واحد دام مجاز با کارت ممیزی در جنگل وجود دارد.

در انتها کشاورزیان از گردشگران این جاذبه بی نظیر طبیعی خواست که در صورت روشن کردن آتش در جنگل آن را به درستی خاموش نموده تا از آتش سوزی جلو گیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *