ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نهاد حاکمیتی است که به طور مستقیم تحت نظر و مدیریت مقام معظم رهبری اداره می شود و حافظ و نگهدار اموال در اختیار ولی فقیه است که تا سال ۸۶ این اموال توسط ستاد جذب و درآمد آن هزینه محرومین توسط دستگاه های امداد رسان می شد. برای شناخت بیشتر این ستاد خبرنگار ندای شاهوار جوان با حامد احمدی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درباره فعالیت این ستاد به گفتگو نشست:

*فعالیت های ستاد در چه حوزه های است؟

از سال ۸۶ با تشکیل بنیاد برکت، ستاد مستقیم هزینه ها را برای محرومیت زدایی، ساخت مدرسه، اشتغال زایی، کمک هزینه ساخت مسجد، راه سازی و ساخت بیمارستان صرف و فعالیتش را آغاز کرد.

*نقش ستاد در رفع محرومیت به چه صورت است؟

 در دهه نود ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد احسان را تشکیل داد و تقسیم وظایف انجام شد به این صورت که اقدامات مهم در حوادث و مشکلات مردم  به عهده بنیاد احسان گذاشته شد و با شیوع ویروس کرونا این بنیاد جلوه پیدا کرد. بنیاد احسان تا کنون هشت مرحله رزمایش توزیع بسته معیشتی در سطح کشور با توجه به مناسبت ها برگزار کرده مانند: شروع سال تحصیلی رزمایش مشق احسان و توزیع لوازم التحریر به خانواده های محروم در شهریور ماه سال جاری، پویش احسان زندگی و اهدا تانکر های آب بین روستاها و مناطقی که تنش ِآب داشتند در تابستان ۱۴۰۰، ساخت مسکن، مدرسه، محرومیت زدایی و کمک به هزینه درمان بیماران از کارهای این بنیاد است.

  به دستور مقام معظم رهبری در اواخر سال ۹۹ بنیاد پانزده خرداد که مستقل بود تحت پوشش ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت و در حوزه درمان ناباروری و فرزندآوری شروع به فعالیت کرد.

*ستاد در رفع موانع تولید و اشتغالزایی چه فعالیت هایی داشته است؟

اشتغال زایی بر عهده بنیاد برکت است و در  استان سمنان ۴۰۰میلیارد تومان قرار است با نگاه اجتماع و بنگاه محور تمام شهرستان ها را حمایت کند.فعالیت های این سه بنیاد در سطح کشور انجام و اطلاع رسانی می شود.

 *نقش ستاد در همکاری با ارگان های دولتی چیست و چگونه ظرفیت های خود را در اختیار مردم می گذارد؟

 شرکت توسعه گران عمران یکی از زیر مجموعه های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که به عنوان کارگزار به دولت در ساخت مسکن ملی ارزان کمک می کند و در شهر سمنان ۳۲۰ واحد در حال تکمیل و تحویل، ایوانکی ۱۰۰ واحد در حال ساخت و در شاهرود نیز ۷۲۰ واحد در هفته دولت کلنگ زنی  شد.

  ستاد فرمان اجرایی امام نمی خواهد نقش دیگر ارگان ها را اجرا کند و فقط افراد تحت پوشش را حمایت کند، گاهی در برخی  از نقاط و موقعیت ها که کمیته امداد نمی تواند پوشش داشته باشد بنیاد احسان امور را مرتفع می کند یا زمانی که در ستاد تهران مصوب می شود در زمینه ای کمک به دولت شود همکاری می کند.

در یکی دیگر از همکاری ها با دولت  مقرر شد دولت ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار ستاد اجرایی (بنیاد برکت) برای ایجاد اشتغال قرار بدهد.

*نقش ستاد در نگهداری و احیای بافت تاریخی و فرهنگی چیست؟ به عنوان مثال مقبره و باغ امیراعظم و املاک موسوم به خانواده عضدی

  ستاد در زمینه نگهداری و احیای بافت تاریخی و فرهنگی نقشی ندارد و ملک در حال ساخت سرچشمه نیز با توجه به حجم کار ستاد در شهرستان شاهرود با عنوان شعبه خواهد شد.

*حرف آخر؟

گروه های جهادی در پنج مرحله رزمایش همدلی و احسان و توزیع ۳۰هزار بسته معیشتی به محرومین در استان نقش بسیار مهمی داشتند و درخانواده هایی که تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی هستند و خانواده هایی که آبرومندند و تحت پوشش قرار ندارند را گروه های جهادی شناسایی می کنند، و در تمام مناطق گروه های جهادی بومی و هستند و حفظ آبرو خانواده ها برا ما اولویت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *