جامعه عشایر به عنوان بخش مهمی از منابع تولید مواد غذایی و صنایع دستی کشور در تحقق آرمان های اقتصاد، مقاومتی نقش بسزایی را ایفا می کند و همواره به عنوان یک قشر تاثیر گذار در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی معرفی می شود.

مدیر اداره امور عشایر با بیان اینکه هر سیاه چادر و دام عشایر یک بنگاه اقتصادی محسوب می شود، گفت: که با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را به جامعه ارائه می دهند و بصورت معمول کمتر از ۲درصد جمعیت را تشکیل می دهند اما ۲۵درصد از گوشت مصرفی ۳۰درصد صنایع دستی کشور را  تامین می کنند.

 رضا نقی زاده با اشاره به اینکه عشایر از نظر دفاعی یک تکیه گاه محکم برای مدافعان امنیت کشور محسوب می شود، افزود: تا کنون ۱۰ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است.

 وی ادامه داد: سرشماری عشایر کشور هر ۱۰سال انجام می شود و در آخرین دوره در سال ۹۷ به صورت الکترونیک انجام شد و متاسفانه به دلیل برخی اشکالات  عدد دقیقی از تعداد عشایر اعلام نشد، که امیدواریم با تصحیح آن بتوانیم برای خدمت رسانی بهتر به این قشر برنامه ریزی کنیم.

نقی زاده تصریح کرد:  با رویکرد مثبت دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ اعتبارات خوبی در حوزه عشایر وارد شده که حدود ۵ برابر اعتبار از ابتدای تاسیس این نهاد است.

مدیر اداره امور عشایر با بیان اینکه خدمات اداره عشایری به چهار دسته اصلی تامین آب، نگهداری از راه، تامین سوخت و آموزش و ترویج تقسیم می شود، عنوان کرد:

در حوزه تغذیه دام باتوجه مشکلات تامین خوراک دام در سال های اخیر با فرهنگ سازی و آموزش توانستیم از مصرف صفر کنسانتره خوراک دام به عدد دوهزار تن در سال برسیم که به اقتصاد عشایر کمک شایانی کرده است.

نقی زاده بهره برداری از  ۳۶ پروژه آبرسانی در حوزه آب  در مناطق عشایری خبر داد و افزود: از جمله: ۴۵ میلیون لیتر آبرسانی با تانکر در ۲۱۰ نقطه دارای تنش آبی به انجام رسید.

وی با بیان اینکه درحوزه نگهداری راه و راهگشایی نیز در دومرحله ۳۰۰۰کیلومتر از راههای عشایری شاهرود مرمت ونگهداری شده، افزود:

 در شهرستان شاهرود حدود دو هزارو ۷۰۰کیلومتر راه عشایری وجود دارد که ۴۷ درصد از راههای عشایری کل استان را شامل می شود.

نقی زاده به حوزه سوخت رسانی به عشایر اشاره و ذکر کرد: همکاری بسیار خوبی بین سازمان عشایری و وزارت نیرو درخصوص توزیع پنل های خورشیدی انجام گرفته که در این طرح ۱۸۴ دستگاه پنل خورشیدی  بین عشایر شهرستان توزیع شده ، که ۹۰ درصد هزینه دستگاه ها را دولت پرداخت کرده است.

  نقی زاده ادامه داد: در سال گذشته ۵۸۵نفر ساعت دوره های آموزشی برای عشایر شهرستان در بحث آگاهی از بیماری های دامی، تولید لبنیات و پرواربندی برگزار شد و در سال جاری نیز برای ۴۶ نفر از بانوان عشایر ۲۰۰ ساعت کلاس آموزش خیاطی با توافق فنی و حرفه ای و اعطای مدرک ارائه شد.

نقی زاده در پایان با اشاره به سال ۱۴۰۰ و اوج خشکسالی  و گرانی نهاده های دامی گفت: آسیب های جدی به اقتصاد عشایر وارد شد که برای رفع این مشکلات، توانستیم پنج هزارو ۵۰۰ تن نهاده دامی سه هزار و ۵۰۰جوی خام و دوهزار تن خوراک کنسانتره را تامین و توزیع کنیم و در کنار این اقدام  دو هزارو ۴۷۰راس دام عشایر را بصورت خرید تضمینی به بازار مصرف عرضه کنیم.

شایان ذکر است مجموع خدمات ارائه شده توسط اداره عشایری شهرستان و با حمایت چهار شرکت تعاونی انجام می شود و با توجه به کمبود شدید نیرو و اعتبارات سعی می شود بهترین خدمات به عشایر انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *