رئیس اوقاف و امورخیریه بسطام در آیین گرامیداشت دهه وقف که در آستان امامزاده سید ابوالقاسم(ع) بسطام گفت: محور اصلی کار اوقاف اعتمادسازی در راستای تفکر و نیت مردم در امر وقف است.
به گزارش خبرنگار ندای شاهوار جوان محمدرضا بخشی با بیان اینکه به روز رسانی اسناد اجاره‌ای موقوفه‌ها در بخش بسطام در دستور کار است، تصریح کرد: از اهداف مجموعه اوقاف و امور خیریه، شناسایی، ثبت و بروز رسانی اسناد اجاره‌ای موقوفه‌ها است.
بخشی با بیان اینکه باید اموال وقفی براساس نیت واقف بکارگرفته شوند، افزود: برخی از بهره‌برداران املاک وقفی توقع پرداخت اجاره با قیمت پایین دارند که این امر نه در قانون پیش بینی شده و نه واقفان در این خصوص چیزی گفته‌اند.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام از ثبت ۷۸۰ موقوفه در این بخش از شهرستان شاهرود خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۹۴ موقوفه متصرفی است که توسط اوقاف مدیریت و کنترل می‌شود.
وی ادامه داد: ۸۵ موقوفه غیرمتصرفی که مدیریت آن ها با اشخاص است و یک موقوفه مشترک‌التولیه نیز در بسطام وجود دارد.
بخشی با بیان اینکه موقوفه‌های بخش بسطام در قالب دو هزار و ۵۳۲ رقبه شامل زمین کشاورزی، صنعتی، تجاری است، اظهار داشت: از این تعداد دو هزار و ۲۶ مورد متصرفی و در اختیار اوقاف، ۴۹۷ مورد غیر متصرفی و ۹ مورد مشترک التولیه است.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام ادامه داد: تعداد یک هزار و ۲۰۰ رقبه غیرملکی (آب) حدود ۴۵ چاه و قنات و همچنین یک هزار و ۳۳۲ رقبه تجاری، مسکونی، زراعی و صنعتی است.
محمدرضا بخشی با بیان اینکه در یک سال اخیر ۲۰ موقوفه جدید ثبت شده است، گفت: از این تعداد پنج وقف جدید به ارزش دو میلیارد تومان و ۱۵ موقوفه شناسایی شده است که در مجموع ۸۳ رقبه در حوزه آب، ملک تجاری، زمین کشاورزی است.
بخشی با اشاره به اینکه موضوع ۷۵ درصد از موقوفه‌های بسطام مربوط به عزاداری های ماه های محرم و صفر است، تصریح کرد: با این که این نیات بسیار خوب است، اما واقفان می‌توانند بر اساس نیاز روز جامعه نیز وقف داشته باشند.
وی با بیان اینکه تعریف موقوفات و نیات جدید در زمره برنامه‌های اوقاف بسطام است، گفت: واقفان می‌توانند بر اساس نیاز روز جامعه وقف داشته باشند که در این ارتباط مشاوره‌های خوبی در بخش‌های اشتغال، تولید، ازدواج، زوج‌های نابارور و… به مردم داده می‌شود.
بخشی با تاکید بر اینکه اهداف ما در اداره اوقاف ثبت موقوفات و شناسایی و بروز رسانی اسناد اجاره موقوفات است و تلاش می‌کنیم حقی از موقوفات ضایع نشود، اضافه کرد: ۹ امامزاده در بخش بسطام وجود دارد که دو امامزاده شاخص از نظر قدمت و نَسب و سبب داریم که امامزاده محمد و بایزید بسطامی و امامزاده سید ابوالقاسم شهر بسطام است.
بخشی با عنوان اینکه در بقاع متبرکه برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و مذهبی انجام می‌شود و هشت ویژه برنامه در طول سال داریم، افزود: مسابقات قرآن کریم شرق استان در بسطام و امامزاده ابوالقاسم (ع) با حضور ۳۷۰ شرکت کننده برگزار شد که نفرات برتر به مسابقات استانی راه یافتند.
وی افزود: موسسه‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه فعال هستند که برای نمونه در امامزاده مجن بیش از ۱۵۰ قرآن آموز فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *