حجت‌الاسلام حاجی حسینی رئیس اداره اوقاف شاهرود در گفتگو با خبرنگار “ندای شاهوار جوان” به مناسبت هفته وقف گفت:وقف دربسیاری ازامورمی تواند به جامعه ودولت ها کمک کند چرا که بودجه های دولتی کفاف تمام نیازهای جامعه رانمی دهد و وقف می تواند به موضوعاتی مثل امنیت، فرهنگ، اشتغال، مسکن، ازدواج و … کمک کند.
حاج حسینی به پیشینه تاریخی وقف درشاهرود اشاره و افزود: آیت الله شاهرودی یکی ازبزرگترین واقفین با وقف های متعدد در شاهرود، قم و نجف بوده است.
رئیس اداره اوقاف شاهرود در گزارش ۱۸ماهه اخیر ضمن اشاره به وجود۱۷بقعه دراین شهرستان افزود: این بقعه ها برای رونق و آبادانی نیاز به توجه خیران و واقفان دارد.
رئیس اداره اوقاف با اشاره به وظیفه اخذ سند مالکیت موقوفات و ثبت آن ها، ذکر کرد: این اداره در شش ماه اخیر موفق به اخذ و ثبت ۲۵ سند شده است.
رضا حاجی حسینی به اقدامات فرهنگی اداره نیز اشاره و افزود: دردوران کرونا توزیع سه هزار بسته معیشتی به ارزش ۳۰۰تا۵۰۰هزارتومان با مساعدت خیران، امنای مساجد وبقاع متبرکه و درشش ماهه نخست سال جاری توزیع برنج و روغن به ارزش هشت میلیارد و۳۹میلیون ریال برای اجرای نیات مذهبی در طرح شمیم حسینی و نمایشگاه امامزاده محمد(ع) دیزج به مساجد و هیئات مذهبی، اعزام مبلغ به روستاهای بخش طرود و بیارجمند و برگزاری اردوهای جهادی با همکاری بسیج طلاب، برگزاری طرح آرامش بهاری در ایام عید نوروز و نشاط معنوی درتابستان با همکاری هیئت امنای امام زاده محمد دیزج، توزیع یک هزارپرس غذای گرم درمحل اداره بین زائران رضوی در ایام شهادت امام رضا(ع) نمونه ای از اقدامات فرهنگی اداره اوقاف است.
وی ازتشکیل کمیسیون هیئت امنای مساجد خبر داد وهدف ازاین اقدام راپویایی وفعالیت بیشتر مساجد عنوان کرد.
حاجی حسینی از تشکیل ۵۱پرونده دردادگستری شهرستان خبرداد وگفت: تعدادی ازاین پرونده ها رای به نفع موقوفه صادر شده وتعدادی نیزدرحال رسیدگی است.
حاجی حسینی با اشاره به اینکه یک هزارو ۵۸۰موقوفه در شهرستان وجود دارد، افزود: که تعدادیک هزار و یک صد و۹۹موقوفه متصرفی، ۳۷۹فقره غیر متصرفی و دو موقوفه اشتراکی است.
وی ادامه داد:۱۷بقعه متبرکه، ۲۲۳مسجد، ۱۷حسینیه پنج فاطمیه، سه زینبیه ۱۴تکیه هفت آرامستان و یک دارالقرآن درسامانه جامع اوقاف ثبت شده است.
رئیس اداره اوقاف شاهرود بابیان اینکه شهرستان شاهرودموقوفه محوراست، اضافه کرد: درآمدموقوفات درسال گذشته ۳۹میلیارد ریال ودرآمدبقاع۳۶۰میلیون ریال بوده و درسال جاری نیز درآمد موقوفات تا کنون دو میلیاردو ۴۵۰میلیون تومان ودرآمد بقاع نیز ۱۹۰میلیون ریال بوده است.
وی از همکاری این اداره درنشر فعالیت های قرآنی با موسسات قرآنی شهرستان خبر داد.
حاج حسینی افزود: درموضوع املاک وقفی تلاش می شود اجاره بروز وبرابر نرخ عادله انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *