هادی بسطامی مدیرعامل و موسس شرکت طلای سبز شاهوار، نخستین صادر کننده ریزجلبک اسپیرولینا به کشور های اروپایی در ایران با مدرک کارشناسی گیاه پزشکی از مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود، می گوید: نخست با علایق شخصی و مطالعات اینترنتی در زمینه پرورش ریزجلبک ها آشنا شدم، در یک دوره کوتاه آموزشی تهران شرکت و سپس در منزل شروع به کشت و پرورش جلبک ها کردم.
پس از مدتی این طرح را به مرکز تحقیقات کشاورزی مستقر در شاهرود ارائه کردم که با استقبال روبرو شد.
خوشبختانه با نگاه مثبت مرکز تحقیقات کشاورزی به تولیدات دانش بنیان، فضایی در اختیار بنده قرار گرفت و به عنوان هسته فناور شروع به فعالیت کردم.
پس از یک سال آزمایش و تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که آب و هوای شاهرود برای پرورش ریز جلبک ها بسیار مناسب و دارای توجیه اقتصادی است.
با توجه به مساعد بودن شرایط بخصوص نور مداوم خورشید تصمیم به ارتقا پروژه و تولید انبوه گرفتیم.
ریز جلبک از رشته آغازیان و جزء گیاهانی است که از ابتدای پیدایش حیات بر روی زمین توانسته مقاومت کند و اهمیت غذایی و دارویی بالایی دارد.
ریزجلبک دارای ۶۰ درصد پروتئین و مواد معدنی مغذی مثل روی، آهن، کلسیم، سدیم، امینواسید ها و…است.
ریز جلبک ها به دلیل هضم آسان و سازگاری با گوارش در خوراک دام، بانوان دچار فقر آهن استفاده و در دنیا به عنوان ابرغذا نام برده می شود.
این نوع جلبک ها در غذای آیندگان دارای اهمیت بسیار است برای مثال اکنون در ایستگاه های فضایی ناسا این جلبک ها فرآوری و یک وعده غذایی کامل محسوب می شود.
ریزجبلک ها موثر در درمان بیماری بخصوص سرطان است.همچنین از این ماده برای ساخت رنگ دانه های طبیعی استفاده می شود.
بازار هدف این محصول شرکت های داروسازی، آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی است.
این مرکز دانش بنیان تا کنون با یک میلیاردو ۷۰۰میلیون تومان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانکی، برزگ ترین مزرعه تولید جلبک شرق کشور و پنجمین در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *