خبرنگار مریم عرب عامری

امیریه یکی از روستاهای منطقه بسطام در دهستان خرقان جای دارد در آذر ماه سال جاری جلالی فرماندار، باقری بخشدار بسطام و جمعی از مدیران اجرایی برای رفع برخی از مشکلات روستای امیریه بازدید میدانی داشتند و با دهیار و اهالی در مسجد روستا دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار ندای شاهوار جوان دهیار این روستا با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی روستا مشکل آب آشامیدنی ساکنان است، گفت: به دلیل آب و هوای مطبوع امیریه یکی از تفرجگاه های شهرستان شاهرود محسوب می شود، اما متاسفانه آمار جمعیت بومی مد نظر قرار گرفته و از فرماندار تقاضا می کنیم با نگاه ویژه و گردشگری در رفع این مشکل اقدام شود.

صفیه قاضی ادامه داد: تصویب طرح هادی روستا با موانعی روبرو شده و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود، موانع آب، برق، جاده، روشنایی و مسکن برطرف نخواهد شد. معاون استاندار و فرماندار شهرستان شاهرود در این دیدار با بیان اینکه نخست باید طرح هادی روستا اجرا شود، گفت: باید امور اولیه برای تعیین تکلیف پلاک املاک انجام شود.

 جلالی افزود: شرایط روستای امیریه برای زندگی دائم ساکنان فراهم است، اما کمبود و عدم ارائه برخی خدمات باعث دلسردی و مهاجرت شده که در این نشست موانع مورد بررسی و رفع آن ها در دستور کار قرار داده خواهد شد. وی ادامه داد: در خصوص مشکل برق رئیس اداره برق بسطام قول داده تا دوماه آینده مشکل روشنایی حل خواهد شد.

 ابوطالب جلالی با بیان اینکه در تامین آب شرب مشکلی وجود ندارد، افزود: اگر ۳۰ خانوار ساکن روستا در طرح هادی ثبت شوند حفر چاه تامین آب آشامیدنی نیز میسر است. فرماندار شاهرود به همجواری صنعت و شرکت سیمان با روستا اشاره کرد و تاکید کرد: این همجواری تعهداتی را ایجاد می کند و در خصوص آلودگی شرکت سیمان ضمن اجرای تعهدات محیط زیستی مکاتباتی را با مدیرعامل سیمان شاهرود انجام خواهیم داد که در قالب مسئولیت های اجتماعی طرح جامع عامل المنفعه را در روستای امیریه تعریف و در یک یا چند مرحله اجرا کند.

 جلالی تصریح کرد: روستای امیریه در گردشگری توانمند است و از دهیار و بخشدار میخواهم افرادی که در زمینه گردشگری فعال هستند را شناسایی و معرفی کند تا از محل تبصره ۱۶ یا محل اعتبارات خوداشتغالی به این افراد کمک کنیم و درصورتی که صاحبان باغات هم در این زمینه فعالیت کنند در قالب ماده تبصره یک تغییر کاربری را در قالب طرح گردشگری انجام می دهیم. جلالی به مشکل آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت اشاره کرد و عنوان کرد: این موضوع در بسیاری از روستاها در حال رفع است که امیدواریم بزودی در امیریه نیز برطرف شود.

 وی در پایان ذکر کرد: مشکلات حوزه راه و موضوع رمپ را اداره راه شاهرود باید پیگیری و اجرا کند، اما در مورد حریم راه، ترافیک شاهرود به گرگان با توجه به استاندارد جاه روستایی بازهم دارای اهمیت ویژه ای است که با ارتقاء آن فرصت بسیار عالی برای روستای امیریه نیز به جود خواهد آمد.

 همچنین پارسا رئیس بنیاد مسکن شاهرود در این نشست عنوان کرد: روستای امیریه در سال۹۵ به حد نصاب ۲۰ خانوار رسید و توانستیم اقدامات نخست برای طرح هادی روستا را انجام دهیم، تهیه نقشه و تصویب آن با توجه به وجود باغ و ویلایی بودن املاک با پیچیدگی هایی همراه بود که در نهایت به تصویب رسید.

پارسا افزود: برای رفع مشکلات حوزه بنیاد مسکن می توانستیم از از اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری استفاده کنیم  اما با توجه به فعالیت دهیاری در این روستا متاسفانه امکان استفاده از این اعتبارات نیست.

 وی در پایان گفت: با توجه به پیگیری های شورای اسلامی و دهیاری می توانیم از محل ارزش افزوده اعتباری را برای روستای امیریه در نظر بگیریم.

 بخشدار بسطام در نشست با دهیار و اهالی روستای امیریه با بیان اینکه در مدت کوتاه فعالیت دهیاری روستای امیریه و همت مجموعه شورای اسلامی اقدامات و پیگیری های خوبی انجام شده است، گفت: در جلسه ای که با مدیرعامل شرکت سیمان شاهرود برگزار شد، مشکل آب آشامیدنی روستا با کمک اداره آب و فاضلاب رفع و چند خانوار از این نعمت بهره مند شدند.

 علی باقری اذعان کرد: اگر تاکنون بهسازی معابر روستا انجام نشده به علت تعویض لوله های انتقال آب و انشعابات گاز شبکه داخلی بوده که پس از تکمیل این انشعابات  بهسازی و آسفالت روستا انجام خواهد شد.

  مدیر آبفای شاهرود نیز با بیان اینکه رفع مشکل آب آشامیدنی روستا به نحوه تامین، انشعابات و بهداشت آن بستگی دارد افزود: تا کنون اقداماتی از قبیل شست و شو، لایروبی و تامین و نصب شیرفلکه مخزن آب روستا انجام شده است. ابراهیم باقری تاکید کرد: در حال حاضر فهرست ۲۳متقاضی ارائه شده است که اکثر این افراد از نعمت آب بهره مند شده اند. وی در پایان گفت: متقاضیان بیشتری وجود دارند و با توجه به کمبود آب باید نسبت به جمع آوری درخواست ها توسط دهیاری اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *