امامزاده بسطام شرایط معماری و بافت سنتی بسیاری زیبایی دارد از سوی دیگر قرابت ایشان به امام جعفر صادق(ع) سبب شده تا این مکان مقدس سالانه میزبان هزاران نفر دلداده اهل بیت(ع) و همچنین مردم علاقمند به فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

 اما امامزاده محمد(ع) بسطام مظلوم واقع شده چرا که بعضاً هستند کسانی که فکر می کنند این بنای تاریخی زیبا صرفاً تعلق به اهل تسنن دارد و این امر نشان می دهد که این فضای زیبا و دلنشین به خوبی معرفی نشده است.

 با تغییرات هئیت امنا رویکرد جدیدی اتخاذ شد و امامزاده در کانون برگزاری رویدادهای حتی کشوری نیز قرار گرفت. در ماه رمضان امسال افطار مهدوی برای ایتام، افراد کم بضاعت و روزه اولی ها در این امامزاده برگزار شد و توانست بخشی از پتانسیل و توان این مجموعه زیبا و تاریخی را در میزبانی رویدادهای مهم به نمایش بگذارد. امامزاده محمد و مجموعه تاریخی بسطام در نوبت ثبت جهانی قرار دارد اما تبلیغات و معرفی ضعیف سبب شده تا این امر به درستی تبیین نشود.

 گردشگران به قصد زیارت بایزید وارد می شوند و از وجود امامزاده محمد(ع) بی خبر هستند و حتی بعضا تعجب می کنند چرا که نمی دانند داخل این بقعه اصلا چیست! نکته عجیب که از برخی مسافران شنیده می شود امامزاده را به خانه بایزید نسبت می دهند. باید نگاه مان را وسعت بدهیم.

 امامزاده بسطام‌ با توان و ظرفیتی که دارد برای همه مردم بسطام، شهرستان شاهرود، استان سمنان و کشور است چرا که این توان عظیم در آن وجود دارد. هیئت امنا جدید سعی دارد این مجموعه ارزشمند را به جایگاه واقعی خود در سطح کشور برساند چرا که این امامزاده یک مرکز وحدت اهل تسنن و تشیع نیز به حساب می آید و حرم امامزاده محمد(ع) فرزند امام جعفر صادق و آرامگاه عارف بزرگ ایرانی بایزید بسطامی باعث گسترش مجموعه تاریخی بسطام طی قرون متمادی (قرن اول تا دورۀ معاصر) شد.

 این مجموعه دارای بناهای تاریخی متعددی است که به دلیل ارزش معماری بالای آن در کشور، کار مرمت اصولی و اقدامات اولیه برای ثبت آن در فهرست آثار جهانی یونسکو در حال انجام است.

امیدواریم هیات امنای جدید آستان مبارک امامزاده محمد(ع) با توجه به ظرفیت های جوان ، خوش فکر ، مجرب و با انگیزه بتواند تحولی عظیم در نگین فیروزه استان سمنان ایجاد نماید و این مکان را همانگونه که شایسته است بعنوان قطب مریدان ائمه اطهار و گردشگران داخلی و خارجی معرفی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *