رضا مهدیان

در مقایسه با انواع روش های مختلف حمل و نقلی اعم از دریایی_هوایی و جاده ایی ،مزایای راه آهن به دلیل مصرف سوخت کم ، آلایندگی نسبتاً پائین ، ضریب ایمنی بالا ، اشغال کمتر زمین و استهلاک پایین از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در شرایط فعلی راه اهن می تواند به عنوان یک بازوی بسیار قوی اقتصادی و رابط ترانزیتی بین المللی در راه شکوفایی اقتصادی کشور مورد استفاده و توجه جدی قرار گیرد. از آنجائیکه کشور عزیزمان ایران اسلامی با وسعت ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع با کشورهای آذربایجان – ترکمنستان – ارمنستان از شمال و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق – ترکیه وعراق در غرب – همچنین از راه دریای خزر با کشور های اروپائی و از طریق دریای عمان و خلیج فارس با دیگر نقاط دنیا ، مرتبط است می تواند درآمد های ارزی قابل توجهی را به کشور تقدیم دارد.

شبکه راه آهن ایران با گذر از ۵۸۰ ایستگاه، قطب های کشاورزی و صنعتی ۱۹ استان کشور را زیر پوشش دارد و اکنون بالغ بر۴۶۰۰ کیلومتر خطوط در دست احداث دارد، و این یعنی توسعه پایدار در ابعاد ملی ومنطقه ای که باید همچنان و بیش از پیش در راه پیاده کردن این تفکر ، تلاش و ممارست شود. عدم برخورداری شهرمیامی از راه آهن سراسری یا همان حمل و نقل ریلی که یکی از امن ترین ودر عین حال ارزان ترین روش های مسافرت بین شهری درکشور ماست به درخواست مهم برای صنعت حمل ونقل این شهر تبدیل شده است. از طرفی تولید انبوه و متنوع محصولات کشاورزی در شهرستان میامی و فعالیت کشاورزی ودامداری در این شهر که از قدمت بالایی برخوردار می باشد لزوم استفاده از خطوط ریلی واستقرار ایستگاه قطاربرای کاهش هزینه های حمل ونقل را از نظر اقتصادی توجیه پذیر می سازد. میامی از گذشته تا کنون از نعمت راه آهن بی بهره بوده است. به همین خاطر مردم و مسافرین این شهر مجبورند که به مسیر های جاده ای شهرستانهای ویا روستاهای هم جوار تردد کنند که همین امر حوادث رانندگی را در محور های میامی را افزایش خواهد داد.

ایجاد ایستگاه قطار در نزدیکترین مسیر مرکز شهرستان که۱۲ کیلومتر از جاده اصلی میامی به جیلان می باشد،می تواند به اقتصاد این منطقه کمک کند. جاده میامی به جیلان در حال آسفالت می باشد وچه قدر خوب است مسئولین امر تدابیری اندیشیده تا ایستگاه راه آهن دراین مسیر راه اندازی شود. با این حال داشتن ایستگاه راه آهن در خود شهر میامی یکی از مطالبات دیرینه مردم این شهر است. اینک با وجود همه امکانات مواصلاتی فراهم شده در میامی، تنها جای خالی ایستگاه راه آهن احساس می‌شود و شهروندان دیار خوشه های طلایی امیدوارند، این درخواست نیز هر چه سریعتر در این شهرستان اجرایی شود. به امید آن روز که دیر نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *