خبرنگار: انسیه سیفی

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار ندای شاهوار به مناسبت هفته دامپزشکی با بیان اینکه ۵۰ درصد بیماری‌های شناخته‌ شده علم بشر، بین انسان و دام مشترک است و دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار دارد، افزود: کارکنان دامپزشکی در نقاط مختلف استان سمنان فعالیت دارند و به مردم خدمت می‌کنند و حتی گاهی همکاران ما به‌ واسطه تلاش‌های شبانه‌روزی خود برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها، به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مبتلا می‌شوند.

 حمیدرضا حسینی با بیان اینکه ۴۴۶ قلم انواع داروی دام و طیور در استان سمنان تولید می‌شود، ادامه داد: در شش ماه نخست سال جاری دو میلیون و ۴۰۰ هزار نوبت واکسیناسیون دام‌ها در این استان انجام شده است.

 وی با اشاره به اینکه هشت کانون بیماری‌ دامی در استان سمنان شناسایی شده که در هشت واحد دامداری واقع در سه شهرستان مهدیشهر، شاهرود و گرمسار بوده است، عنوان کرد: ۱۲ هزار رأس دام در برنامه نظارتی دامپزشکی استان سمنان قرار گرفت و ۳۳ رأس دام مبتلا به سل و ۴۳ رأس مبتلا به تب مالت شناسایی و به کشتارگاه فرستاده شدند.

 حسینی با بیان اینکه ۵۴ هزار رأس دام سنگین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در استان سمنان وجود دارد، ذکر کرد: دامپزشکی از ارگان هایی است که ۶۵ درصد خدمات را به صورت رایگان به مردم ارائه می کند.

 مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تاکید بر اینکه بخشی از کار درمانی دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده و ۱۲۳ مرکز فعال در استان سمنان در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، افزود: این بخش ها با ایجاد اشتغال برای ۱۶۰ نفر، ۲۴ ساعته به دامداران و مرغداران خدمات می دهند.

 حمید رضا حسینی به ۳۰ داروخانه دامپزشکی فعال در استان اشاره کرد و خاطر نشان شد: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

 مدیرکل دامپزشکی با بیان اینکه امسال تا کنون ۷۴ هزار و ۶۶۴ کیلوگرم گوشت قرمز و سفید در کشتارگاه‌های دام طیور استان سمنان به علت مشکلات بهداشتی از چرخه مصرف خارج و معدوم‌سازی شده است، ادامه داد: کشتارگاه‌های طیور همگی صنعتی شده‌اند و در بخش دامی، سه کشتارگاه صنعتی و سه کشتارگاه نیمه‌صنعتی در استان سمنان وجود دارد.

 وی با بیان اینکه ۸۵ درصد انواع داروهای دام و طیور در استان سمنان تولید می‌شود، اظهار کرد: استان سمنان دارای رتبه ۲ ازلحاظ تولید دارو و رتبه یک کشوری ازلحاظ تنوع دارویی قرار دارد.

 حمید رضا حسینی با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال، ۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در این استان انجام شده است، عنوان کرد: در نیمه نخست امسال، ۱۲۶ دوره آموزشی پرورش طیور در روستاها و شهرهای مختلف استان سمنان برگزار شده است. وی افزود: دامپزشکی استان سمنان در سال جاری چهار دستاورد مهم از جمله بازگشت یک کارخانه تولید مکمل معدنی به چرخه تولید و راه‌اندازی این کارخانه، ایجاد اشتغال برای ۸۰ نفر مستقیم و ۳۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم، کسب عنوان دستگاه برتر جشنواره شهید رجایی، صادرات ۶ قلم محصولات تولیدی استان سمنان و ۲۵۰ تن صادرات از استان سمنان و لبنیات شرق استان به آسیای میانه، برگزاری ۶۷ اردوی جهادی دامپزشکی با همکاری بسیج را داشته است.

 وی با بیان اینکه استان سمنان دارای رتبه ۲ ازلحاظ تولید دارو و رتبه یک کشوری ازلحاظ تنوع دارویی است، ادامه داد: درآمد ارزی تولیدات دامی در استان سمنان در شش ماه نخست امسال، پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است و پنج تن دارو به کشورهای آذربایجان و افغانستان صادر شد و در شش ماه دوم سال نیز این روند ادامه دارد.

حسینی با بیان اینکه جابه‌جایی دام در استان سمنان تا ۶۵ درصد ساماندهی شد، خاطرنشان کرد: ۱۸ واحد پرورش شترمرغ و ۱۹ مرکز فرآوری شیر در استان سمنان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *