محمد مهدی کریمی

این مطلب با نگاه مصالحه و رواداری نوشته می شود و قصد داوری و قضاوت ندارد. در واقع به عنوان راه حلی برای حل اختلافات خبرنگاران و مدیران شهرستان و در جهت آرامش فضای تبادل نظر، ارائه می شود.  

️ خبرنگاری یکی از شغل‌های مهم و حساس در جامعه است که نقش بزرگی در اطلاع‌رسانی، نظارت و انتقاد از مسئولان دارد. خبرنگاران باید با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی، به انجام وظایف خود بپردازند و از انتشار اخبار غیرموثق، توهین‌آمیز و تحریک‌آمیز پرهیز کنند. از طرف دیگر، مدیران شهرستان نیز با احترام به حقوق خبرنگاران، از آن‌ها حمایت کرده و در برابر انتقادات سازنده آنان، پاسخ مناسب ارائه کنند.  

️ گاهی اوقات ممکن است بین خبرنگاران و مدیران شهرستان اختلافاتی پیش بیاید که منجر به شکایت و محاکمه و مجازات خبرنگاران شود. که این مورد اکنون اتفاق افتاده است. این امر می‌تواند به روابط بین طرفین آسیب بزند و از کارآمدی خبرنگاران و دلگرمی مدیران بکاهد. بنابراین، لازم است که برای حل این اختلافات، راه‌حل‌هایی مبتنی بر رواداری و مصالحه ارائه شود.   

️خبرنگار یکی از اعضای مهم جامعه است که با قلم خود، به نمایان آوردن واقعیت‌ها، افزایش آگاهی مردم، ارائه پیشنهادها و راهکارها و انتقاد از عملکرد مسئولان می‌پردازد. خبرنگار سرمایه‌ای جز قلم ندارد و از این سرمایه برای خدمت به جامعه استفاده می‌کند. خبرنگار قصدی برای تخریب مدیران ندارد و تنها می‌خواهد با انتقاد سازنده، به بهبود شرایط کمک کند. و در چنین مواقعی و در صورتیکه اشتباهی مرتکب شده باشد، بپذیرد. مدیران شهرستان نیز با سعه صدر از این نگاه خبرنگاران قدردانی کنند و به جای شکایت و محاکمه آن‌ها، با گذشت و بخشش، به ایجاد فضای مثبت و همکاری بین خود و خبرنگاران تلاش کنند. مناسب است، مدیران از خبرنگاران به عنوان یک چشم و گوش جامعه استقبال کنند و از نظرات و پیشنهادات آن‌ها بهره ببرند. از سوی دیگر، قضات بزرگوار صادر کننده حکم که گذشته خوبی را در کارنامه دارند نیز با بزرگواری و در نظر گرفتن شرایط خبرنگاران و اهمیت شغل آن‌ها، در احکام صادره تجدید نظر کرده یا تخفیف قائل شوند. و با رافت خود با حکم‌های منصفانه و متناسب با جرم، به حفظ حقوق خبرنگاران و جامعه کمک کنند.   

️ در همین راستا پیشنهاد می‌شود که برای حل اختلافات بین خبرنگاران و مدیران شهرستان، روش‌های ذیل استفاده شود. برای این منظور، می‌توان از نهادهای مستقل و معتبری مانند انجمن خبرنگاران، سازمان مطبوعات، شورای عالی انتظام رسانه‌ای و غیره به عنوان میانجی و مصالحه‌گر استفاده کرد. همچنین، می‌توان از رسانه‌های مختلف مانند روزنامه، تلویزیون، رادیو، اینترنت و غیره به عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی، تبادل نظر، ابراز همدردی و تشویق به میانجگری و مصالحه استفاده کرد. چرا که احکامی چون تبعید و نفی بلد، سزاوار خبرنگار نبوده و از طرف دیگر با گذشت و بخشش مدیران همخونی ندارد. از  سوی دیگر هر چند قضات در احکام صادره استقلال رای دارند و اعمال ایشان به توصیه دیگران نیست،   اما اینگونه احکام برای خبرنگاری که جز دادگاه و خود قضات، ملجا و پناهی ندارد، ناراحت کننده باشد. ضمن اینکه شهر محل تبعید را در نگاه ناظران بی طرف، بدسرشت، جلوه می کند.   ️️ 

به امید آن که با تلاش همه‌ی ذینفعان، اختلافات بین خبرنگاران و مدیران شهرستان به زودی حل شود و روابط سالم و مثبتی بین آن‌ها برقرار شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *