فاطمه فراهانی مدیرعامل معدن کیان کانیار

 لازم می­دانم چند جمله را پیرو فرمایشات، مدیرکل صمت استان سمنان مطرح کنم، اینکه استان سمنان از پرمعدن­ ترین­ها در کشور است، درست است؛ اما باید این مسئله عنوان شود جز معادن فلزی کم عیار و کوچک کشور محسوب می­شود.

 معادنی که در منطقه سمنان وجود دارد، یا متروکه بودند که فعال شدند یا جزو معادن کم عیاری بودند که در حال بهره برداری هستند. محرومیت منطقه طرود کاملاً مشهود است و ما معدن داران این را کاملاً درک می­کنیم و بخشی از سود معدن را با عنوان مسئولیت اجتماعی در دهستان هزینه می­کنیم.

 اما در نظر بگیریم تنها تعداد محدودی از منطقه طرود عیار و ذخیره خوبی دارند و به طبع سود خوبی نیز دارند، مابقی معادن تقریباً نقطه سربه سر هستند و خرده سودی را که دارند نیز در روستا هزینه می­شود.

 به طور مثال شرکت معادن کیان کانیار در روستای سطوه اقدام به احداث دبیرستان دخترانه کرده است و در برخی موارد کمک به خانه بهداشت روستا و مدارس شبانه روزی و خانواده­های تک سرپرست را از محل معدن انجام می­دهد.

 در معادن کم عیار هزینه­های سربارهای معدن بالا است از جمله ماشین آلات که در بخش معدن هزینه کرد بسیار زیادی دارد، اگر کارخانه نیز در کنار معدن وجود داشته باشد که ناگزیر به دلیل عیار پایین و مقرون به صرفه نبودن حمل معمولاً موجود است این هزینه کردها و سربارها بالاتر خواهد رفت. بارها به مسئولان اعلام کردیم؛ حقوق دولتی که برای معادن با یک متر در نظر گرفتید عادلانه نیست؛ چون معادن کم عیار هزینه­های سربارشان نسبت به معادن عیار بالا بیش­تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *