زنده یاد مهندس مهدی عامریان پایه گذار و بانی شرکت توربوژنراتور شاهرود در سال ۳۷ در شاهرود متولد و تحصیلات خود را در رشته مهندسی برق قدرت، تا اخذ مدرک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد.

 پس از اتمام تحصیلات، با توجه به استعداد و علاقه به خودکفایی، فعالیت خود را در زمینه طراحی و محاسبه ماشین های الکتریکی در جهاد دانشگاهی محل تحصیل آغاز کرد و در سال ۶۹ با همکاری جهاد دانشگاهی، نتیجه تحقیقات خود را در قالب فعالیت های عملی در یک واحد استیجاری در مجیدیه تهران شروع و کار طراحی و ساخت الکتروموتورهای فشار قوی را وسعت داد.

 زنده یاد مهدی عامریان در کوتاه مدت برای نخستین بار در ایران موفق به ساخت شینه های ژنراتوری نیروگاهی شد، در سال های دیگر شرکت توربوژنراتور رشد کمی و کیفی چشمگیری داشت و در کنار بازسازی انواع ماشین های الکتریکی، طراحی و ساخت بسیاری از ماشین های الکتریکی را نیز در دستور کار قرار داد و آن واحد استیجاری به شرکتی بزرگ در شهرستان شاهرود تبدیل شد و در حال حاضر خدمات خود را به بیش از ۵۰۰ کارفرمای مطرح در سراسر کشور ارائه می دهد.

 در سال ۸۸ زمانی که این بزرگ‌ مرد صنعت برق کشور برای راه اندازی یک پروژه عظیم به استان گیلان سفر کرده بود، در یک سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت. روحش شاد یادش گرامی باد.

در حال حاضر مدیرعامل توربو ژنراتور شاهرود، فردی است، که در رشته متفاوتی از برق دکترا دارد؛ اما در یک سال و نیم گذشته که سکاندار این واحد صنعتی است، رونق و امید را ایجاد کرده است.

 محمدحسین عامریون می گوید: در ایران تنها سه شرکت مطرح وجود دارد، که رقیب توربوژنراتور محسوب می شوند و بعضا به دلیل تقاضای زیاد؛ کارفرمایان در نوبت قرار داده می شوند. عامریون به سیاست جدید برون سپاری در توربو اشاره و اضافه می کند، متقاضیانی که اصرار همکاری با توربوژنراتور دارند را با توجه به ظرفیت موجود به کارگاه های دیگر در سطح کشور منتقل می کنیم و پس از باز سازی به این مجموعه ارجاع و کنترل کیفیت انجام می شود و اعتقاد داریم، شرکت توربو در سراسر کشور نماینده و کارگاه ساخت و بازسازی دارد.

 شرکت توربوژنراتور در بحث صادرات با کشور عراق همکاری دارد، اما چون یک کشور مصرف کننده است و موتورها را با همین کیفیت و قیمت از چین و ترکیه دریافت می کند، استقبال خوبی ندارد و بیشتر موتورها از طریق واسطه صادر می شوند. موتور لوکوموتیوی که از آمریکا و کانادا وارد می شد، برای نخستین در شرکت توربو ساخته و ثبت شده که یک افتخار عظیم برای کشور است.

 مدیرعامل شرکت توربوژنراتور معتقد است، امکانات رفاهی و امنیت شغلی پرسنل از ایجاد سوله و توسعه زیرساختی مهم تر است و عنوان می کند: داشتن ۲۵۰ نیروی با رضایت بهتر از ۱۰۰۰ نیروی خسته و ناراضی است. محمد عامریون به حمایت مجموعه توربو در راستای طرح جمعیت جوانی اشاره می کند و ادامه می دهد: تا سال ۱۴۰۳ هر کدام از نیرو ها دارای فرزندی شوند، از حمایت های ویژه شرکت بهره مند می شوند.

 عامریون در برنامه راویان پیشرفت و توسعه، برای اصحاب رسانه از بی مهری مسولان روایت می کند و درد دلش را این چنین بیان کرد: ساخت موتور ar۱۰ قطار در کشور برای نخستین بار افتخاری بود که با تلاش و فکر در مجموعه ما اتفاق افتاد و توقع می رفت، مدیران و مسئولان ارشد، نگاهی به این مجموعه داشته باشند، اما هیچ حرکتی رخ نداد، کاری که در هر گوشه از کشور انجام می شد، باعث حمایت دولت می شد.

 وی می گوید: متاسفانه دست آوردهای شر‌کت هایی نظیر توربو کمتر دیده شده و نیاز به اطلاع رسانی صحیح است، اما در قطعی برق تابستان انگشت اشاره، مسئولان به سوی صنعت نشانه می رود و در زمستان قطعی گاز و تاکید می کنم؛ افرادی که در شرکت توربو و صنایع مشابه فعال هستند، به راحتی می توانند مهاجرت کنند، اما علاقه به پیشرفت در خاک و بوم‌ باعث ماندن شده است و امیدوارم مسئولان تا دیر نشده این حقیقت را درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *