دوره‌ی آموزشی فنّ‌آوری نوین در تغذیّه‌ دام، در مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی شاهرود، به میزبانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان و با حضور آقابیکی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود، پرور و حجّی کارشناسان دفتر تعذیّه‌ دام وزارت خانه، کارشناسان سازمان اتکا، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، مزینانیان مسئول مرکز بسطام و جمعی از دامداران برگزار شد.

 رضا خداوردی متخصص تغذیه دام و دبیر این دوره ضمن بیان اهداف برگزاری این دوره در بازدید حضوری واحد‌های تولیدی توسط شرکت کنندگان این دوره از جمله کارخانه‌ تولید خوراک دام، طیور و آبزیان اکبریان و همچنین کارگاه تولیدی محصول فنّ‎آوری نوین (جو هیدروشوک) از نخستین محصول پس از اصلاح الگوی هیدروپونیک در دنیا در مزرعه‌ی شرف آباد، با مدیریّت مهندس یعقوبی و ذوالفقارخانی خبر داد‌.

 وی ادامه داد: در فن آوری معرفی شده که کشف جدیدی از متخصص جوان تغذیه دام شاهرودی است خوراک کاملا آماده فرموله شده به دامداری های کوچک روستایی ارائه می شود تا بدین شکل تکنولوژی و علم روز دامپروری بدون نیاز به تاسیسات و هزینه خاص اضافی وارد این دسته از دامداری ها شود.

 خداوردی با اشاره به اینکه با این روش آب مصرفی در بخش زراعت و دامپروری نیز صرفه جویی شده و به راحتی می توانیم از محصولات فرعی کشاورزی که اغلب از رطوبت فسادپذیری بالایی برخوردار هستند و نگهداری آن ها دشوار است، بدون نیاز به خشک کردن در این تکنولوژی استفاده کرد.

 خداوردی تصریح کرد: اساس سیستم هیدروپونیک ابداعی این مرکز که در تولید علوفه رد شده بود، اصلاح شده و محصولی تولید شد که تحت عنوان جو هیدروشوک در خوراک دام استفاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *