پروژه سیمان بیارجمند بیش از یک دهه نیمه کاره رها شده بود و تلاش شد که به این طرح ورود داشته باشیم در نتیجه سیمان شاهرود با خرید ۵/۳۰ در صد از سهام سیمان بیارجمند سهامدار عمده گردیده ما کمک میکنیم تا مجامع به موقع برگزار و تامین مالی صورت گرفته و راه اندازی کارخانه تسریع گردد 

نخستین اقدامی که باید صورت می گرفت این بود که ما بتوانیم مجامع را برگزار کنیم که این مهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ انجام و مدیریت سیمان بیارجمند تغییر کرد، قبل از سفر رئیس جمهور (حجت الاسلام رئیسی) به استان سمنان نشست های متعددی برگزار شد تا بتوانیم این طرح را احیا کنیم همان زمان صولت مرتضوی (معاونت وقت رئیس جمهور) نیز به شاهرود آمد و با عبدالملکی وزیر سابق تعاون رفاه و امور اجتماعی نیز به واسطه شستا، نشست هایی برگزار کردیم تا راهکاری برای احیای سیمان بیارجمند بیابیم.

با پیگیری هایی که انجام شد شستا به سیمان بیارجمند ورود کرد اما ورود شستا به راحتی هم نبود چرا که علیرغم دستور وزیر با آن شرایطی که سیمان بیارجمند داشت و نوع سرمایه گذاری که انجام شده بود، رغبتی برای شستا نمی گذاشت و حتی شاید برای آنان توجیه هم نداشت زیرا به هر صورت ۱۶ سال پیش کارخانه سیمان بیارجمند ساخته شده بود و هنوز راه اندازی نشده بود و حتی دورنمایی هم نداشت.

جالب است بدانید که شستا در گزارش هایی که خودش برآورد کرده بود هم اعلام داشت که این طرح توجیهی برای ورود ندارد اما بازهم دست از پیگیری برنداشتیم بنابراین شستا هلدینگ سیمان تامین را مامور کرد تا کارشناسان آنها نیز به سیمان بیارجمند ورود کنند و راهی برای احیای این کارخانه پیدا شود و در نتیجه کارشناسان به این نتیجه رسیدند که اصلا سیمان خاکستری نباید در این کارخانه تولید شود زیرا توجیه اقتصادی ندارد لذا پیشنهاد شد که این کارخانه سیمان سفید تولید کند.

در منطقه ای که در شاهرود، سبزوار، جوین، قائن، تربت، بجنورد و … هستند کسی از بیارجمند دیگر خرید نمی کند و در مذاکرات مقرر شد که اگر سیمان سفید ملاک قرار گیرد، سرمایه گذاری انجام شود خوشبختانه همین موضوع پیگیری شد.

جلسات متعددی از سوی علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس با شستا، سیمان تامین و … گذاشته شد و قانع شدند که طرح شروع شود اما شرایط در این کارخانه مانند یک ماراتن دشوار بود زیرا از همین ابتدا سرمایه گذاری در این کارخانه توجیه نداشت و تبدیل آن به سیمان سفید یک پروسه عظیمی می طلبید.

یکی از دلایلی که سیمان بیارجمند به مشکل برخورده بود این بود که افراد هیئت مدیره قبل نتوانسته بودند تامین مالی را صورت دهند و یکی از دلایل آن هم عدم برگزاری مجامع بود اقداماتی که بعد از برگزاری مجامع انجام دادیم، برگزاری نشست ها و مذاکرات با بانک ها بود و در نخستین گام هم نشست با بانک تجارت بانک عامل سیمان بیارجمند برگزار شد.

اتفاقی که رقم خورده این است که از سال ۹۹ تمام قراردادهای ارزی سیمان بیارجمند تمدید نشده بود لذا سیمان بیارجمند از سال ۹۹ مشمول جریمه های سنگین شده بود. با مذاکراتی که صورت گرفته اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.

مذاکراتی نیز با یک بانک دیگر انجام و تفاهم نامه همکاری امضا شده تا بتوانیم ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنیم با توجه به اینکه افزایش سرمایه هم خواهیم داشت و بخشی از ماشین آلات سیمان خاکستری مازاد هستند و می توانیم بفروشیم، منابعی در آینده نزدیک برای سیمان بیارجمند ایجاد خواهد شد.

پیش بینی اولیه تامین مالی پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که با همین اقدامات تمام این میزان تامین شده است و مشکلاتی که وجود داشت و جلوی راه اندازی شرکت را گرفته بود امروز حل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *