امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی فیلسوف، بزرگ‌ترین قطعه‌سرای ایرانی قرن هشتم هجری و شاعر است که نیم بیشتری از زندگی را در روستای فرومد در استان سمنان کنونی گذراند.

 در آبان سال جاری نخستین همایش علمی کنگره بزرگداشت ابن یمین فریومدی با حضور جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران علمی و ادبی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد.

 به گزارش عرب عامری خبرنگار ندای شاهوار” چندین سخنرانی، برنامه بزرگداشت و ارائه مقالات برتر از برنامه­های این همایش یک روزه بود.

 او یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین قطعه سرایان ایرانی در ایران و سرزمین‌های آشنا با زبان و ادبیات فارسی و در خارج از این مرز و بوم است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن‌ها رفته و کتاب‌ها و مقالات نوشته شده است.

 ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و پاکدلی و آزاد اندیشی شعر می­سرود.

 در فراخوان ارسال مقالات به این کنگره در مجموع ۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد ۴۵ مقاله انتخاب و به مرحله داوری راه پیدا کردند و با رای داوران، پژوهشگران علی میرافضلی با مقاله “نوآوری های ابن یمین در فرم رباعی” رویا صدر با مقاله “طنز در اشعار ابن یمین” و خلیل کهریزی با مقاله “پیشینه و پیامد نهضت سربداران در تاریخ ایران” به عنوان سه نفر نخست انتخاب و معرفی شدند.

 شاعران و اساتید شرکت‌کننده در همایش ملی ابن یمین فریومدی آیین بزرگداشت این شاعر شیعی را در جوار آرامگاهش در روستای فرومد میامی برگزار کردند. همایش ملی بزرگداشت ابن یمین فریومدی در تهران و بخش علمی آن در شاهرود برگزار شد.

 سخنرانی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، امام جمعه شاهرود، نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برنامه‌های این همایش بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *