آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای اجتماعی است و در واقع، کیفیت فعالیت دیگر نهادهای اجتماعی به نحوه عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد.
کیفیت در حال حاضر یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی است و ارتقای آن مهمترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است. منظور از آموزش و پرورش در نوشتار حاضر همان آموزش و پرورش رسمی است که از دوره ابتدایی شروع و با اتمام دوره متوسطه به پایان میرسد و نهاد آموزش و پرورش کشور وظیفه اجرای آن را برعهده دارد.
متأسفانه در استان با کمبود معلم در بعضی از رشتهها روبرو بودیم که با اعلام آزمون استخدامی ماده ۲۸ دبیری نیروهای تخصصی تأمین شد. در برخی مدارس روستایی انتظار والدین تفکیک کلاسها با ۳۰ دانش آموز است، اما در قانون تفکیک برای کلاسهای بالای ۳۶ نفر انجام پذیر است.
ما در استان سمنان دبیر غیرتخصصی نداریم و مدیران و معاونهای مدارس با توجه به رشتههای تحصیلی و تخصصی موظف به تدریس حداقل شش ساعت در هفته میباشند، یا به طور مثال دبیران در حوزه معارف، درس عربی را نیز تدریس میکنند که ممکن است شائبههایی را ایجاد کرده باشد. بخشی از کمبود معلمان از طریق همکاران بازنشسته تأمین میشود که میزان تدریس آنها سال گذشته ۱۴ ساعت در هفته بود و در سال جاری به ۲۴ ساعت رسیده است.
آموزش پرورش استان تلاش میکند معلمان بومی را استخدام کند و آمارها نیز حاکی از آن است که استخدامی بیرون از استان به جز موارد اندک با توجه به برخی از شرایط انجام نشده است.
در شهریور ماه امسال در بحث توزیع تجهیزات با همکاری کمیته امداد شش هزار، مجموعه سپاه سه هزار بسته آموزشی توزیع شد و ارگانهایی مانند بهزیستی و اداره کل امور اتباع استانداری… نیز همکاری داشتند.
مجموعه آموزش و پرورش تلاش دارد که هیچ دانش آموزی برای نداشتن لوازم التحریر و امکانات تحصیل از آموزش محروم نماند.
رویکرد ما توسعه و توزیع عادلانه امکانات آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کمتر برخوردار است و در بحث وسایل نقلیه ما تعداد ۱۰ دستگاه را خریداری کردیم و با اولویت مناطق محروم به منطقه بیارجمند و میامی و آرادان فرستادیم.
در بحث کمبود معلم در بعضی از رشتهها مشکلاتی را داشتیم که با اعلام آزمون استخدامی ماده ۲۸ دبیری نیروهای تخصصی را تأمین نمودیم.
در برخی مدارس روستایی انتظار والدین تفکیک کلاسهای بالای سی نفر است؛ ولی به لحاظ قانونی مکلف به تفکیک کلاسهای بالای سی و شش نفر هستیم.
در سطح استان سمنان دبیر غیرتخصصی نداریم و مدیران و معاونان مدارس موظف به تدریس حداقل شش ساعت در هفته میباشند یا دبیران حوزه معارف عربی تدریس میکنند که ممکن است شائبههایی را به وجود آورده باشد. بخشی از کمبود معلمین از طریق همکاران بازنشستگان تأمین میشود که میزان تدریس آنها سال گذشته ۱۴ ساعت در هفته بود و امسال به ۲۴ ساعت رسیده است.
تلاش کردیم معلمان بومی را استخدام کنیم و آمارهای ما حاکی از آن است که استخدامی بیرون از استان نداشتیم. کمیته امداد هم در شهریور ماه شش هزار، مجموعه سپاه سه هزار بسته آموزشی توزیع کردند و ارگانهایی مانند بهزیستی و…. هم کمک کردند ما تلاش میکنیم که هیچ دانش آموزی به لحاظ لوازم التحریر و امکانات تحصیل از آموزش باز نماند در این راستا تا چند روز آینده هم دو هزار بسته آموزشی بین دانش آموزان محروم با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع خواهیم کرد.
رویکرد ما توسعه و توزیع عادلانه امکانات آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کمتر برخوردار است. در بحث وسایل نقلیه ما تعداد ده دستگاه را خریداری کردیم و با اولویت مناطق محروم به منطقه بیارجمند و میامی و آرادان قرار دادیم.
با توجه به اصل تحکیم خانواده و حمایت از جوانی جمعیت با انتقال معلمان به داخل و خارج از استان موافقت میشود. بحث کمبود معلم در برخی استانها مسئله جدی است که باید در سالهای گذشته تدبیر جدی انجام میشد. ما در استان وضعیت مطلوبی از نظر ساماندهی نیروی انسانی و معلم داریم.
در حال حاضر با فرسودگی امکانات در آموزش و پرورش روبرو هستیم به عنوان مثال در شهرستان سمنان حدود ۳۳ درصد از مدارس فرسوده هستند و بعضی از آنها حالت تخریبی دارند ما در شهر سمنان ۲۴ آموزشگاه و چند آموزشگاه در شهرستان شاهرود به صورت دو نوبته داریم.
۱۶ آبان