آموزش و پرورش از مهم­ترین نهادهای اجتماعی است و در واقع، کیفیت فعالیت دیگر نهادهای اجتماعی به نحوه عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد.

 کیفیت در حال حاضر یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی است و ارتقای آن مهم­ترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است. منظور از آموزش و پرورش در نوشتار حاضر همان آموزش و پرورش رسمی است که از دوره ابتدایی شروع و با اتمام دوره متوسطه به پایان می­رسد و نهاد آموزش و پرورش کشور وظیفه اجرای آن را برعهده دارد.

 متأسفانه در استان با کمبود معلم در بعضی از رشته­ها روبرو بودیم که با اعلام آزمون استخدامی ماده ۲۸ دبیری نیروهای تخصصی تأمین شد. در برخی مدارس روستایی انتظار والدین تفکیک کلاس­ها با ۳۰ دانش آموز است، اما در قانون تفکیک برای کلاس­های بالای ۳۶ نفر انجام پذیر است.

 ما در استان سمنان دبیر غیرتخصصی نداریم و مدیران و معاون­های مدارس با توجه به رشته­های تحصیلی و تخصصی موظف به تدریس حداقل شش ساعت در هفته می­باشند، یا به طور مثال دبیران در حوزه معارف، درس عربی را نیز تدریس می­کنند که ممکن است شائبه­هایی را ایجاد کرده باشد. بخشی از کمبود معلمان از طریق همکاران بازنشسته تأمین می­شود که میزان تدریس آن­ها سال گذشته ۱۴ ساعت در هفته بود و در سال جاری به ۲۴ ساعت رسیده است.

 آموزش پرورش استان تلاش می­کند معلمان بومی را استخدام کند و آمارها نیز حاکی از آن است که استخدامی بیرون از استان به جز موارد اندک با توجه به برخی از شرایط انجام‌ نشده است.

 در شهریور ماه امسال در بحث توزیع تجهیزات با همکاری کمیته امداد شش هزار، مجموعه سپاه سه هزار بسته آموزشی توزیع شد و ارگان­هایی مانند بهزیستی و اداره کل امور اتباع استانداری… نیز همکاری داشتند.

 مجموعه آموزش و پرورش تلاش دارد که هیچ دانش آموزی برای نداشتن لوازم التحریر و امکانات تحصیل از آموزش محروم نماند.

 رویکرد ما توسعه و توزیع عادلانه امکانات آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کم­تر برخوردار است و در بحث وسایل نقلیه ما تعداد ۱۰ دستگاه را خریداری کردیم و با اولویت مناطق محروم به منطقه بیارجمند و میامی و آرادان فرستادیم.

در بحث کمبود معلم در بعضی از رشته­ها مشکلاتی را داشتیم که با اعلام آزمون استخدامی ماده ۲۸ دبیری نیروهای تخصصی را تأمین نمودیم.

 در برخی مدارس روستایی انتظار والدین تفکیک کلاس­های بالای سی نفر است؛ ولی به لحاظ قانونی مکلف به تفکیک کلاس­های بالای سی و شش نفر هستیم.

 در سطح استان سمنان دبیر غیرتخصصی نداریم و مدیران و معاونان مدارس موظف به تدریس حداقل شش ساعت در هفته می­باشند یا دبیران حوزه معارف عربی تدریس می­کنند که ممکن است شائبه­هایی را به وجود آورده باشد. بخشی از کمبود معلمین از طریق همکاران بازنشستگان تأمین می­شود که میزان تدریس آن­ها سال گذشته ۱۴ ساعت در هفته بود و امسال به ۲۴ ساعت رسیده است.

 تلاش کردیم معلمان بومی را استخدام کنیم و آمارهای ما حاکی از آن است که استخدامی بیرون از استان نداشتیم. کمیته امداد هم در شهریور ماه شش هزار، مجموعه سپاه سه هزار بسته آموزشی توزیع کردند و ارگان­هایی مانند بهزیستی و…. هم کمک کردند‌ ما تلاش می­کنیم که هیچ دانش آموزی به لحاظ لوازم التحریر و امکانات تحصیل از آموزش باز نماند در این راستا تا چند روز آینده هم دو هزار بسته آموزشی بین دانش آموزان محروم با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع خواهیم کرد.

 رویکرد ما توسعه و توزیع عادلانه امکانات آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کم­تر برخوردار است. در بحث وسایل نقلیه ما تعداد ده دستگاه را خریداری کردیم و با اولویت مناطق محروم به منطقه بیارجمند و میامی و آرادان قرار دادیم.

 با توجه به اصل تحکیم خانواده و حمایت از جوانی جمعیت با انتقال معلمان به داخل و خارج از استان موافقت می­شود. بحث کمبود معلم در برخی استان­ها مسئله جدی است که باید در سال­های گذشته تدبیر جدی انجام می­شد. ما در استان وضعیت مطلوبی از نظر ساماندهی نیروی انسانی و معلم داریم.

 در حال حاضر با فرسودگی امکانات در آموزش و پرورش روبرو هستیم به عنوان مثال در شهرستان سمنان حدود ۳۳ درصد از مدارس فرسوده هستند و بعضی از آن­ها حالت تخریبی دارند ما در شهر سمنان ۲۴ آموزشگاه و چند آموزشگاه در شهرستان شاهرود به صورت دو نوبته داریم.

۱۶ آبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *