کمیل رستمی دهیار روستای هدف گردشگری ابرسج روستای اَبَرسج یک روستای خوش آب و هوا در بخش بسطام است و به خاطر وجود درخت اورس ۲۵۰۰ ساله مشهور است.

 مسجد سرخان که در دوران پیش از اسلام آتشکده بوده، گویای قدمت بالای این روستا است. نمدمالی از گذشته مورد توجه مردم این روستا بوده و این شغل از قدمتی چند صد ساله برخوردار است و ابرسج را به قطب نمدمالی استان سمنان تبدیل کرده و تولیدات آن به خارج از کشور صادر می­شود.

 اورس ۲۵۰۰ساله، زیارتگاه عارف نامی پیر عبدالله داستانی و از هم قرن­های شیخ ابوالحسن خرقانی، منطقه اقبالیه، مسجد سرخان و… از جاذبه­ها و ابنیه تاریخی این روستا به شمار می­آیند. همچنین یکی از ورزش­های خاص این روستا کشتی با شال است که قوانین خاص خود را دارد. امسال دومین جشنواره گردشگری نمد در روستای هدف گردشگری ابرسج با حضور مسئولان و استقبال پرشور مردم برگزار شد.

 از آنجا که ثبت ملی نمد را در دستور کار داریم، چند غرفه اختصاص دادیم به نمد و جشنواره غذاهای سنتی با حضور داوران فنی و حرفه‌ای نیز در این جشنواره برگزار شد.

 مراسم کشتی با شال روستای ابرسج که از قدیم به صورت یک ورزش انجام می­شد نیز در چند بخش برگزار شد و امیدواریم در مراسم­های عروسی مانند گذشته از این سنت زیبا استفاده شود. در حوزه نمدمالی اشتغال‌زایی خوبی شده است و حتی برخی افراد در نمایشگاه­های بین المللی و گردشگری حضور پیدا می­کنند و در نمایشگاه “روستا آباد تهران” موفق به کسب مقام اول گلپر شدند. لازم به ذکر است تلاش و پیگیری می­شود ثبت ملی نمد تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *