مصطفی عرب عامری/ پژوهشگر حوزه تاریخ فرهنگ و تمدن

در مناطق گرم و خشک ایران که تابستان­های نسبتاً طولانی و درجۀ حرارت هوا بالاست با استفاده از فنون معماری ایرانی، بنایی به نام یخدان (یخچال) به منظور تولید، ذخیره و نگهداری یخ تدبیر شده است. این بناها با توجه به ویژگی های کالبدی که داشتند، یخ را از فصل زمستان تا اواخر فصل تابستان به خوبی محافظت می­ کردند. این نوع یخ سازی طبیعی و سنّتی که برای قرن­ها در ایران رایج بوده در حال حاضر به علت پدیدار شدن یخچال­های مکانیکی خانگی و پایین بودن سطح بهداشت در این گونه از بناها، کاملاً منسوخ شده و بناهایی نیز که بدین منظور طراحی شده بودند به دلیل عدم توجه مسئولان ذی ربط، به فضاهایی متروکه تبدیل شده ­اند.

« به خصوص در تابستان طبقات فقیر عذاب می­کشند، زیرا آنها نمی­توانند بدون تحمل مخارجی، آب خوب داشته باشند. از این جهت یخچال­های بسیار بزرگی درست کرده ­اند تا بتوانند حتی الامکان احتیاجات دو سال مردم را برطرف کنند. به ندرت زمستانی بدون یخ بندان می­ماند. از آنجا که یخچال­های بسیاری وجود دارد و برخی از آنها نیز خصوصی است، یخ در تمام طول تابستان نسبتاً ارزان است و فقیران نیز می­توانند از آن برای خنک کردن آب و میوه استفاده کنند. اساساً شربت و میوه را در همه دکانها با یخ خنک نگه می­دارند. تکه­های بزرگی از آن را بار الاغ می­کنند و همه جا در شهر به فروش می رسانند»[۱] 

یخدان ملا شکرالله خانی و یخدان ملا عباس شاکری دو گونه­ای از این بناها در شهر رویان است که امروز متاسفانه اثری از آنها وجود ندارد. یخدان ملاشکرالله، قدیمیترین یخدانِ رویان است که در حدود سال ۱۳۱۰هـ ش و مقارن با دوره حکومت رضاشاه پهلوی، بنا گردید. رجبعلی، قاسم، محمد، اسدالله و شکرالله خانی، پنج برادری بودند که به واسطه نیاز مردمان محلی به داشتن یخ در فصل تابستان خصوصاً در زمان دِروی محصولات کشاورزی، به فکر ایجاد این بنا افتادند. دومین یخدان، که در اواسط دهه۳۰ هـ ش بنا شد، یخدان ملا عباس شاکری بود، که بانی و مؤسس آن به واسطه دارا بودن دفتر عقد و ازدواج از شهرت خاصی در بین مردم رویان و روستاهای مجاور برخوردار بود. هر دو  بنای مذکور با فاصله مکانی نزدیکی در منطقه سریخدان واقع در منتهی الیه کوچه مسجد جامع فعلی (کوچه بالای قدیم) قرار گرفته بودند.

به واسطه نیاز بسیار زیادی که مردم در تابستان به یخ داشتند، یخدان­ها یکی از پرکاربردترین بناهایی بود که در مناطق مختلف ایران ایجاد می­شد. ارنست هولستر سیاح آلمانی که در دوره ناصرالدین شاه قاجار(حک: ۱۲۴۷ق -۱۳۱۳ق) از ایران دیدن کرده است در کتاب ایران در یکصد و سیزده سال پیش راجع به مصرف یخ در بین مردم می­نویسد:

به گواه اخبار شفاهی،[۲] پوشش مخازنِ این دو یخدان از چینه یا خشتخام بود، و فرم آن به مانند سایر نقاط ایران به شکل مخروطی طرح ریزی شده بود. این نوع پوشش به علت باربر بودن، در دهانه­های وسیع به کار گرفته می­شد. شکل مخزن این نوع یخدان­ها را دایرهای با شعاع تقریباً ۴ متر و گاه بیشتر تشکیل می­داد. در کنار این یخدان­ها حوضچه­های تولید یخ، قرار داشت که به صورت گودال­های مستطیل شکل بود و معمولاً در بخش شمالی مخزنِ ذخیره یخ حفر شده بود. عمق حوضچه­ها بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر بوده و در ساخت آنها هیچ گونه مصالحی به کار نرفته بود. جداره وکف این حوضچه­ها از خاک رُس قرص و دست نخورده تشکیل می­شد. در شب های سرد زمستان و عموماً شب­هایی که هوا صاف بود آب قنات رویان وارد این حوضچه­ها شده و یک لایۀ آب به قطر حدود یک میلی متر، داخل حوضچه جمع می­شد. بعد از انجماد این لایه، دوباره آب را  وارد حوضچه می­کردند و بعد از یخ زدن لایۀ جدید این کار را طی شب های متوالی انجام  می­دادند تا قطعه ای یخ به قطر ۳۰ الی ۳۵ سانتی متر تشکیل شود. سپس یخ را با تبر و دیلم  قطعه قطعه کرده و در مخزن یخدان، انبار می­کردند. قالب های یخ را  با لایه ای از کاه می­پوشاندندکه علاوه بر عایق کاری آن، جداسازی یخ را نیز در فصل تابستان راحت­تر می­کرد. در فصل دِرو یخ­ها را در گونی ریخته و در زیر آن صافی قرار می­دادند تا آبی صاف و خوشگوار برای آشامیدن مردم فراهم کنند.


[۱] . ارنست هولستر،  ایران در یکصد و سیزده سال پیش، ص۴۷.

[۲] . مصاحبه شماره ۲: مصاحبه با مرحوم حاج ملا حسین خانی در تاریخ ۱۶/۴/۱۴۰۰ و مصاحبه شماره ۳ با آقای سیدجعفر میرغفوری در تاریخ ۸/۴/۱۴۰۰.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *