سختی با دکترحمیدی معاون عمرانی استانداری سمنان

حفر چاه درمان نیست! آغاز فاجعه است

سیدمحمد ظمانی- کارشناس ارشد مدیریت دولتی (تحول)

کمبود شدید منابع آبی در شاهرود طی روزهای اخیر، وضعیت این شهرستان را بحرانی کرده است. گویا بحران کمبود آب در آخرین ماه بهار و قبل از فرارسیدن تابستان در شهرستان شاهرود فرا رسیده است و با قطعی و کاهش فشار آب برخی مناطق همراه بود، در کنار صرفه‌جویی و استفاده بهینه آب، باید برای تامین آب آشامیدنی پایدار به عنوان نیاز اساسی مردم این منطقه در شرق استان سمنان تدابیر خاص اندیشیده شود.

البته طبق مشاهدات و گفته مسئولان مرتبط مصرف آب در بخش آشامیدنی تنها ده درصد از کل مصرف را در بر می گیرد و بخش های کشاورزی ، صنعت و خدمات شهری ۹۰ درصد از مصرف آب را پوشش می دهند.

در این ایام انصافاً همه مسئولان شهرستانی و استانی به نوعی برای رفع این بحران تلاش می کنند که قابل تقدیر است. علاوه بر این بزرگانی چون نماینده ولی فقیه در استان ، نماینده مجلس خبرگان، امام جمعه شاهرود و دیگر ائمه جمعه حرف اول و آخرشان آب و درمان تشنگی استان است در این بین نکته ای که بعنوان سرخط خبرها برای گذر از بحران آبی در سال ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گرفت مصاحبه حمیدی معاون عمرانی استانداری سمنان بود که در آن به حفر دو چاه جدید در شاهرود و یک چاه در سمنان برای افزایش دبی آب شرب مردم اشاره می کند.

جناب آقای حمیدی!

همانطور که می دانید حفر چاه های عمیق و استفاده بی رویه از سفره های آب زیر زمینی که از دهه ۴۰ خورشیدی در ایران رواج یافت به یکی از مهمترین علل بیابان زایی در ایران تبدیل شده است. با این وجود چرا بازهم اصرار بر حفر چاه دارید؟

در حوزه نظارت بر چاه های شخصی، تغییر کاربری های کشاورزی ، برداشت غیر قانونی از آب چاه های آهکی که براساس قانون ویژه شرب می باشند در اراضی کشاورزی چه اقدامی شده است؟

چرا بجای حفر آب جدید به خرید اراضی کشاورزی که بهره وری کم و اختصاص آب آنها به بخش شرب پرداخته نمی شود؟

چرا اقدام اساسی در جهت بهسازی انشعاب شهری و مدیریت نوین و سختگیرانه آب در بخش خدمات پرداخته نمی شود؟ (گاهاً شاهد هد رفت  شدید آب در توسط ارگان های دولتی دارای چاه آب هستیم)

آیا نمی توان بخشی از آب فاضلاب شهری را به اراضی کشاورزی و جابجایی آب چاه آن اراضی به شرب تخصیص داد؟

چرا یک بار برای همیشه جلو کشت محصولاتی با نیاز آب بالا در این استان گرفته نمی شود؟

چرا علیرغم صرف هزینه های بالا از سد مجن استفاده بهینه نمی کنید؟

بسیاری از روستاهای اطراف شهر تقریبا خالی از سکنه است و بخش زیادی از آبهای زیرزمینی در زمین های کشاورزی و ویلاها مصرف می شود چرا با مدیریت صحیح بخشی از این آب را به آب شرب اختصاص نمی دهید؟

چرا حداقل دوسال به امید آب قطری کار زیرساختی دیگری انجام نشد؟ در سطح ملی و منطقه ای برای چه رایزنی در خصوص حل مشکل پروژه آب قطری انجام شده است؟

جناب آقای حمیدی شما خود فرزند کالپوش هستید چرا حتی نباید مردم کالپوش از سد بهره مند شود و اینچنین کالپوش مظلوم تشنه لب چشمه مانده؟ چرا با اولویت استفاده کالپوش سر ریز آن به شاهرود انتقال نمی یابد؟ مگر مردم کالپوش در میامی و  شاهرود زندگی نمی کنند؟ 

متاسفانه بحران آب در استان سمنان و بخصوص در شرق استان در حد گذراندن دوره های مدیریتی و ستادی افراد باقی مانده است .

سخن آخر:

جناب آقای حمیدی شما خوب می دانید حفر چاه درمان نیست و مسکنی موقتی است نهایتا تا پایان عمر  دولت یا تمام شدن آب چاه به فکر درمان باشید.

در هر صورت چنانچه پاسخی مستند بر سوالات فوق داشتید آماده درج آن و اطلاع رسانی به مردم صبور استان علی الخصوص شاهرود و میامی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *