عضو شورای شهر شاهرود

شفافیت ضرورتی حیاتی برای شهر(در گفتگو با عضو شورای شهر شاهرود)

پس از انتخابات خردادماه سال گذشته و پس از تغییر تحول در ترکیب شورای شهر شاهرود شاهد حضور فردی با تخصص مالی و حسابرسی و از اهالی خطه زرخیز طرود در شورای شهر شاهرود بودیم. شخصی که با توجه به جمعیت قابل توجه طرودی های مقیم شاهرود توانست با شعار شفافیت و رسیدگی به مناطق کمتر برخوردار راهی شورا شود.

سیداحمد میرزایی با اظهارنظر های مختلف در کشمکش های سال اول شورای شهر ششم نشان داد که طرف مردم ایستاده است و در برهه های مختلف مانند انتخاب شهردار ، شفافیت مالی پروژه ها و جنجال های رسانه ای سمت و سوی خاصی بخود نگرفته و سخنی را که به زعم خود صحیح است با اتکا به دانش و شواهد عینی بیان می کند. خصیصه ای که بیانگر خلق و خوی بی نظیر اهالی خطه کویر است.

با بیان شدن موضوع شفافیت و حساسیت مردم به این موضوع خبرنگار ندای شاهوار جوان به سراغ میرزایی رفت تا ضمن گزارشی از وضعیت کنونی شورای شهر شاهرود درخصوص موضوع مهم شفافیت در شورا و شهرداری نظر وی را دریافت نماید.

طرح شفافیت به کجا رسید؟

طرح شفافیت در سال های اخیر توسط نمایندگان مجلس و پارلمان های محلی بسیار عنوان شده، در  دوره شورای ششم شهر تمام افراد با اصل شفافیت موافق بوده اما در نحوه ارائه اطلاعات و شفافیت اختلاف نظرهایی وجود دارد و با گذشت چند ماه به یک همسویی نرسیده ایم، بنده یک طرح ۴صفحه ای را  با عنوان (طرح شفافیت و ارتقاء سلامت اداری و مالی شهرداری شاهرود) تنظیم کردم و از همکاران نظرخواهی و مشورت گرفته شد و  نخستین طرح شفافیت کشور در شاهرود بود که ارائه شد اما وارد برنامه ریزی بحث بودجه  و لایحه خدمات پیش آمد و احتمالا در اوایل امسال به صحن علنی مجلس برسد.

در حال حاضر سامانه شفافیت در شهرهای سمنان ، شیراز ، تبریز، مشهد، اهواز،  بروجرد و اراک راه اندازی شده و شورای اسلامی شاهرود هم می تواند با اولویت قرار دادن این موضوع جزو اولین شهرهای اجرا کننده این طرح دوسر سود باشد.

عضو شورای شهر شاهرود

مزایای طرح شفافیت را توضیح دهید؟

در سال‌های اخیر با توجه به گسترش شبکه‌های ارتباطی، شهروندان این حق را بیشتر از گذشته برای خود قائل هستند که از فرآیند تصمیم‌گیری مطلع باشند و اظهار نظر کنند. در واقع اصلی‌ترین محور برای ایجاد اعتماد عمومی که منجر به مشارکت بیشتر مردم و احساس رضایت‌مندی آنها می‌شود، شفافیت است. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۷ مصوب و دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شده است؛ در این قانون بندهایی مربوط به سازمان‌های عمومی غیردولتی مانند شهرداری ها است که وظایفی را برعهده آنها گذاشته است.

شورای شهر می تواند شفافیت را بعنوان ناظر بر دو جنبه مهم قرار دهد، ابتدا در حوزه نظارت بر مدیریت شهری و سپس در اداره بهتر شهر و مشارکت بیشتر مردم؛ زیرا معتقد هستیم زمانی حلقه‌های تعاملی به هم نزدیک می‌شود که تعادل و توازن اطلاعات داشته باشیم و شهروندان از حداقل تصمیماتی که برای شهر گرفته می‌شود، اطلاع یابند و تولید فکر کنند.

 بنده در چند ماه گذشته بررسی واحدهای مختلف شهرداری را انجام داده ام و اگر طرح شفافیت در سیستم اداری شهرداری اجرایی شود حداقل ۳۰ تا ۴۰درصد بهره وری سازمانی ارتقا پیدا می کند،

یکی از دغدغه های شما ساماندهی به قردادهای شهرداری است مهمترین پیگیری های شما در این زمینه چه بوده؟

در حال حاضر کشتارگاه که یکی از مهمترین قراردادها را دارا است  که مهلت قراردادش به پایان رسیده و از شهریور ماه درگیر برگزاری مناقصه مانده و مدیریت کشتارگاه هر اتفاق و خلع در حفظ سلامت مردم را می تواند قبول نکند و شاید شانسی که شهرداری پیدا کرده وجود مهرانفر فردی با اخلاق و متعهد به عنوان مدیر کشتارگاه است.

یکی دیگر از قراردادهای به اتمام رسیده از آبان ماه سال ۹۹ چهار سی ان جی در سطح شهر بود که ماهانه ۷۳میلیون ضرر به جای درآمد پایدار برای شهرداری داشت و با پیگیری هایی که انجام شد در هفته آخر اسفند سال گذشته مقرر شد پیمانکار با ۱۰۶ میلیون تومان ماهانه قرارداد بسته شد.

شورای شهر ششم را چگونه ارزیابی می کنید و چه برنامه و طرح هایی تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است؟

در زمان ورود و با توجه به افراد انتخاب شده احساس می کردم شورای قدرتمندی در سطح کشور باشیم اما با گذشت چند ماه شاهد این اتفاق نیستیم و به نظر می رسد شورا دچار روزمرگی گلایه های بی اساس و بحث های شخصی گذشته به جای منافع مردم و در جلسات شده و با گذشت ۹ماه تنها دو طرح بازنویسی و تسلیم شورا شده است و متاسفانه فرصت ها سوخته است.

برنامه معین در چشم انداز شورا وجود دارد؟

تا زمانی به دنبال جذب سرمایه گذار نباشیم اتفاق خاصی نخواهد افتاد، بنده در بهمن ماه با یک سرمایه گذار در تهران  که حاضر به خرید و یا مشارکت در تملک اطراف میدان مرکزی که یکی از مطالبات مهم مردم است ملاقات و رایزنی داشتم اما همچنان برای توضیحات و شفاف سازی و نحوه اجرایی در صحن شورا زمانی معین نشده وبازهم  فرصت از بین رفت.

 در زمینه فرهنگ سازی عمومی چه طرح مهمی دارید؟

طرح ساخت بوستان و تکریم از خانواده های افرادی که اهدا عضو کرده اند است و فرهنگ سازی در این موضوع چرا که روزانه یک نفر به خاطر نیاز به عضو از بین می رود و متاسفانه حدود هفت هزار عضو سالم ناشی از مرگ مغزی در زیر خاک دفن می شوند، حال آنکه می توان با نگرشی نو به زندگی و طبق فرامین شرعی نعمت حیات را به دیگران هدیه کنیم .

همانگونه که می دانید در شورای شهر علاوه بر مسائل عمرانی و خدمات شهری باید به دنیال فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی باشیم و شورای شهر و شهرداری بعنوان عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان جایگاه مهم اجرایی در این خصوص دارد. در طرح ارائه شده شهردار با تعامل با انجمن های اهدای عضو و سازمان های مردم نهاد و همانگونه که گفته شد با احداث بوستانی به این نام و برگزاری کمپین های مرتبط می تواند به این امر خیر یاری رساند. این طرح هزینه کمی برای شهرداری دارد ودر صورت نبود سرمایه مورد نظر خیرین هم میتوانند از نظر مالی به آن کمک کنند.

۱ دیدگاه برای “در گفتگو با سیداحمد میرزایی عضو شورای اسلامی شهر شاهرود بیان شد؛”
  1. وقتی نماینده مجلس به دبنال شفافیت نیست شما در شهر چکار میتوانید انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *